søndag 1. januar 2012

2012 - nytt år og nye utfordringer


For noen timer siden smalt det nye året inn så både to- og firbeinte fikk dotter i øra. Slik var det her i Fenstad - og slik var det vel i det meste av landet ellers også. Året 2011 ble avsluttet slik året 2012 startet; med gode venner på selskap hos oss.

Negativt ble positivt
Kort oppsummert var 2011 et veldig innholdsrikt år med mange fine reiser, mange teater og revybesøk og mye fint samvær med venner og familie. Det var sjelden en uke uten et eller annet "innslag"... og for en gangs skyld var det alltid lett å finne tid til alle disse - kremt - utenomsportslige aktivitetene. En negativ ting (treningssituasjonen) bringer altså noe positivt til andre sider av livet. Luksus kaller jeg det!

Også i starten av 2012 holder trenden seg... og på planen de første ukene står bl.a. et familieselskap hos broder'n, Xerox' julebord på "BAR" og Åge Steen Nilsen show (synger Queen) på Lillestrøm Kultursenter.

Det idrettslige - som denne bloggen egentlig handler om - ser ikke like spennende ut. I alle fall ikke om jeg ser på det med løperøyne - eller ultraløperøyne. Løpstesten i romjula var minst sagt skuffende med tanke på både bekken og hælsmerter, men jeg jobber videre med å finne ut av det samtidig som jeg må finne noen andre utfordringer å bryne meg på.

Hva er vel livet uten utfordringer - og planer?
Gjennom vinteren skal jeg tusle meg gjennom Holmenkollen Skimaraton, og senere prøve å få litt fart på skiene i Vasaloppet (Öppet Spår). Jeg skal også ut på den årlige ultraskituren med storesøster og lillebror på jakt etter Skijegerposter i Østmarka. Men... dette er jo relativt beskjedne utfordringer tross alt. Hva skal jeg da finne på for å tøye strikken litt ekstra? Jeg forutsetter nå at jeg ikke er videre løpbar til sommeren, og har derfor begynt å vurdere et skikkelig sykkelstunt til sommeren. Hva, hvor og omfang har jeg bare vage tanker om, men det må bli noe ekstraordinært for en gammel mann.

Litt treningsstatistikk:

På illustrasjonen (klikk for større bilde) har jeg laget en grafikk fra treningsregistreringen min som viser fordeling av treningsformer i perioden 1995-2011 - i % av total treningstid og km pr treningstype. I alle år fram til 2005 (også på 80-tallet da jeg løp raskest) var nesten halvparten av den årlige treningen "alternativ" trening i form av sykkel og ski. Etter at jeg startet med ultraløp i 2005 ble derimot mer og mer av treninga vridd mot løping - mens de to siste årene er helt spesielle med masse sykling pga hæl- og bekkenproblemene.

Antall årlige treningsdager har variert mellom 255 og 322, det siste er rekorden fra 1998 som jeg tangerte i 2011. På konkurransesektoren lå jeg på 70-100 årlige konkurranser (rekord var 109 i 2001) fram til jeg begynte med ultraløpinga. Deretter sank det via 30-40 konkurranser til ca 15 de tre siste årene før jeg ble skadet. I 2011 fikk jeg 1 -EN - konkurranse - to dager før nyttårsaften. "Konkurransedatabasen" min inneholder dermed 2.128 konkurranser fra 1977 til i dag. I ungdomsårene og ikke minst i militæret deltok jeg en del konkurranser i tillegg, så totalen er nok over 2.300.

Det blir spennende å se om jeg får i gang beina igjen. Hvis ikke blir det nok ytterst liten konkurranseaktivitet i år... selv om jeg slenger med på noen skirenn - og jeg skal jo også ut i mitt livs andre sykkelritt (CykelVasan) i 2012. Men først og fremst leter jeg etter den store utfordringen som kan bli sommerens eventyr....

Godt Nytt år!

3 kommentarer:

LL sa...

Gott Nytt År på dej Olav från Laila och Krister!

Jag hoppas att ditt 2012 blir ett bättre löparår än du befarar.

Det finns ett riktigt trevligt mountainlopp i Rättvik. Jag har åkt den en gång. Fin omväxlande terräng. http://www.morksuggejakten.com/

Gammel'n sa...

Heisann og takk, og Godt Nytt åt til deg og Krister. Joda, jeg håper jo, men det er ikke SÅÅ viktig - det viktigste er at jeg tross alt har god helse og kan gjøre mye annet enn å løpe.
Mountainlopp på sykkel vet jeg ikke om jeg våger meg på, jeg er elendig til å sykle i terreng - kjempefeig i utforbakker! Er påmeldt i CykelVasan som går i en lett trasé, men tror ikke det blir mange andre sykkelkonkurranser på meg (?). Leter nok mest etter utfordrende treningsturer... og jeg skal jo bl.a. sykle hjem dagen etter CykelVasan.

Vi ses vel på ett eller flere ultraløp i 2012 uansett..

Anonym sa...

***Godt Nytt År Gammel´n***