lørdag 24. juli 2010

Gode Sverigeminner dukker opp...

Bildene er fra Scandic Plaza i Umeå.

TRE BYER - TRE IDRTTSMINNER
61 mil i bil fra Kiruna - og dermed er vi kommet til Umeå, et sted jeg har gode minner fra. Her ved Bottenviken var Ole (13 år den gangen) og jeg med på O-ringen 5-dagars orientering i 1997. En veldig trivelig sted (114.000 innbyggere, Norrlands største by).

Formiddagskaffen tok vi i Gällivarre, der jeg løp DunderDygnet sammen med Harald Aas i 2004. Også det en minnerik seanse med 5 konkurranser på 30 timer; 16.9 km terrengløp, 4.2 km mange hundre meter ned i ei gruve, 10 km terreng ned fra fjellet Dunderen, 300 meter gateløp i gågata, 2,7 km jaktstart motbakke opp alpinbakken til Dunderen.

Lunchen ble også inntatt på et sted jeg har idrettsminner fra, Luleå nesten innerst i Bottenviken. O-ringern 5-dagers i 1982 gikk ikke bra rent idrettslig, men det var en fin uke sammen med far, broder, to kamerater - og 10.000 andre...

75 MINUTTER PÅ SYKKEL
Etter ankomst Umeå i kveld syklet jeg en drøy time i "kjente trakter" på Universitetsområdet, i trimløypene ved Nydala og på noen av de flotte sykkelveiene øst for sentrum.

SUVERENE SVENSKER
Svenskene er helt suverene på dette med å tilrettelegge for "gratis" trim med skikkelige sykkelveier i boligområdene og med mosjonssentraler der det er tirettelagt med merkede trimtraséer av ulike lengder. Uansett hvilken by jeg befinner meg i finner jeg alltid fine treningsmuligheter uten å ferdes i trafikken eller risikere å løpe meg bort.

Svenskene er også suverene på pris på mat og overnatting, sett fra et norsk ståsted. I Kiruna betalte vi 575 SEK for debbeltrom med frokost. På flotte Scandic Plaza i Umeå betaler vi 980 SEK (ca 800 NOK)... og fikk en bedre middag med dessert for under 500 kroner - inklusive øl og kaffe. Underveis fikk vi toast, cola og kaffe for 35 svenske på en kafé....


I forrige uke passerte vi Polarsirkelen på en ferge utenfor Helgelandskysten. I dag krysset vi sirkelen sørover mellom Gällivarre og Överkalix langs E10.


Fire ganger måtte vi bremse ned for reinsdyr langs E10 i Lappland... her er en av dem.

2 kommentarer:

LL sa...

Jag skulle också vilja springa Dundret dygnet men jag tror tyvärr att den tävlingen är nerlagd.

Gammel'n sa...

Jepp, Laila. Du gikk glipp av en av de mest fantastiske konkurransene jeg har deltatt i. Det var 130 deltagere siste året, men dette løpet kunne hatt potensiale til å bli mye større nå som "ekstremløpning" blir stadig mer populært.
Synd at ikke et lokalt idrettslag kunne overta dette.... for arrangøren Stockholm Marathon var jo dette mye bryderi for småpenger.

Melding på løpets hjemmeside:

Dunder Dygnet är nedlagd. Tävlingen var mycket uppskaddad av deltagarna under de är som Dunder Dygnet genomfördes, men tyvärr var det för få som ställde upp. Det finns därför inte ekonomiska möjligheter att fortsätta med detta komplicerade arrangemang.

Stockholm Marathon