onsdag 10. mars 2010

Hælspore, javel....

I går hadde jeg time hos en spesialist (Torgalsen) på NIMI. Forventningen var å få en sikker diagnose på hælplagene mine, og det fikk jeg.

Det er snakk om Hælspore (Plantar Fasciitis) - i praksis forkalkninger på hælbenet i mitt tilfelle. At jeg avskrev dette alternativet tidligere var at jeg trodde hælspore bare oppsto som smerte under hælen.

Dette kan opereres, og det kan forvinne ved å utvise forsiktighet. Jeg har også lest meg opp på fenomenet på internett, og det ser ut til at hælspore av den type jeg har med stor suksess kan behandles med trykkbølger.

Jeg startet med å kjøpe en hælkappe som også slutter opp om hælbenet der smerten merkes best. Den funket fint på en mølletest (30 min) i går. På dagens skitur merket jeg ingen forskjell - det blir uansett noe press mot hælen ved diagonalgang.

Jeg fortsetter med hælkappen (i spasersko og ved løping), prøver med nedising etter trening og en del andre grep i første omgang. Om en drøy uke er det Birkebeinerrenne. Deretter blir det slutt på skigåinga for i år - og da er det også bare tre uker til TEC 100 miles.

Jeg har ennå håp om å kunne fullføre TEC - som er årets hovedmål. Deretter får jeg ta en vurdering av behovet for trykkbølgebehandling, avhold fra all løping noen måneder eller eventuell operasjon.

Dagens skitur
Dagens trening var en avtalt skitur sammen med Gunnar "Trailrunner" med start fra trappa mi her i Fenstad, over jordene og via Egilrunden og deler av Fenstadrunden tur/retur Jøndalsvangen. Totalt 28 kilometer i påskevær og påskeføre.

(Bildet er fra en skitur i februar 2009)

Det var nydelig sol, men på ettermiddagen hadde den fine sola herpet en del med skisporene. På de verste stedene var glien mindre enn null .... det var nærmest bråstopp der snøen minnet mest om skumgummi. I en bakke med tre meter fall tryna jeg da jeg kom fra skygge til sol og stupte fram på grunn av skia som bråstoppet...og Gunnar dundret inn i han som lå det og kavet. I en annen bakke kom jeg fra megatrege spor i sol til faste glatte spor, med den følge at jeg nærmest ble kastet bakover, mistet styringa og havnet godt utafor løypa i løssnøen.

Men... først og fremst var det en flott tur i flott vær på totalt 2 timer og 40 minutter, tross alt mest i fine løyper og i selskap med en god kamerat. En tidlig pause fra jobbinga ble straffet med kveldsjobbing etterpå til 10 på kvelden, men det var det verdt.

7 kommentarer:

ultrafrykholm sa...

Godt at du har fått avklart hva det er. Håper du klarer å løpe det av deg:-) I tillegg må du bruke
Esentrisk trening, hele dagen!!!!!!dørstokker, trapper hav som helst. Har ståltro på det.

http://sunshine35446.yuku.com/topic/9723

Dersom du ikke blir frisk så håper jeg at du overtar Oddvars rolle under årets 1. mairunde, rundt Hurum?

ultrafrykholm sa...

Ikke det at jeg trenger en sykkelist, men det hadde vært hyggelig å ha deg med på turen!!

Gammel'n sa...

Takk, det hjelper veldig å ha fått diagnosen. Hælinnlegget jeg har brukt på jobb og ellers med spasersko virker veldig lindrende. I kveld skal jeg løpe litt på mølla igjen, øker med 5-10 min pr løpetur.
Eksentrisk trening, bedising mv må jeg også ta på alvor, så kanskje jeg slipper både trykkbølgebehandling og operasjon. Frode ble bra av trykkbølger...

Joda, sykkelsupporter 1.mai kan jeg forhåpentligvis være, jeg har lagt det inn i kalenderen. Dersom jeg er løpbar har jeg jo TEC100miles i bena på den tiden... så sykkel vil nok uansettvære tingen.

Adelheid sa...

Jeg hadde plantar fasciit for en del år siden. Fikk først innleggssåler og det fungerte sånn passe. Var så heldig at jeg fikk være med å prøve ut trykkbølgebehandling. Det var drit vondt, men det fungerte. Hvis det ikke går bort av seg selv, så anbefaler jeg deg å gi det et forsøk.
Hender jeg får kjenning på det nå innimellom, men hvis jeg er flink til å strekke og gjøre eksentriske øvelser går det stort sett bort igjen.

Det morsomme er at jeg begynte å få det skikkelig igjen før Oslo maraton forrige høst, men både det og de ømme beinhinnene forsvant på de fore milene i Oslos gater. Utrolig hvordan kroppen fungerer.

Lykke til og god bedring! :)

Gammel'n sa...

Hei på deg Adelheid... har lest om treningssamlingen din i syden. Gøy å følge med på bloggen din.

Joda, jeg har fått flere tips om trykkblgebehandling, og tror kanskje det er tingen. Likevel har også jeg opplevd "undere" i form av skader som blir borte under et langt løp. Sånn sett vil TEC 100 både være gamling med skaden og en drøm om at det skjer et "under".

Jeg leste meg også opp litt på eksentrisk trening i går. De gangene jeg har prøvd har det vært vondt etterpå, derfor prøvde jeg ikke flere ganger. Nå leser jeg at det SKAL gjøre vondt... før det blir bra. Så da må også dette teses mer de neste ukene.

Adelheid sa...

Den uka i Portugal var fantastisk, ingen tvil om at det var det absolutt perfekte ferie for meg :)
Motivert nå...

Eksentrisk trening tar på, ja. Men det skal det også gjøre. Uten at jeg er noen ekspert, så tror jeg at den eksentriske øvelsen gjør det samme som trykkbølgebehandlingen, nemlig å rive opp i vevet og skape økt blodgjennomstrømming, slik at det kan gro sammen igjen på en "frisk" måte. Og hvis du tror eksentrisk trening er vondt, bare vent til du eventuelt får trykkbølger i hælen, au, au, au... ;)
Trodde ikke jeg skulle være i stand til å gå igjen noensinne under første behandling, men det gikk greit gikk.

Lykke til i Birken og TEC100 - tøft program framover. Håper kroppen spiller på lag med deg.

Jeg har egentlig inkludert dere i mine treningsplaner for barmarkssesongen, dvs. jeg håper å få henge på dere på noen av langturene deres hvis jeg får lov? Så da må du bli frisk så jeg ikke løper fra deg...

Gammel'n sa...

uhuuuuu... jeg har ikke lyst til trykkbølgebehandling!
Men, må jeg så må jeg - jeg er jo ikke klar til å pensjonere løpsskoene ennå.

Ja, ikke noe hadde vært hyggeligere enn om du ble med på en av våre treningsturer, f.eks. med utgangspunkt Sognsvann, til våren/sommeren.

For min egen del kan det jo skje at jeg velger flere måneder bare med sykling dersom hælen ikke blir bra av eksentrisk trening og/eller trykkbølgebehandling.