søndag 8. desember 2013

Møte mellom Rottweilere og løpere

Gårsdagens mest agressive....

På gårsdagens treningstur fra Sessollmoen sammen med 6 venner  var jeg utsatt for en egentlig "uskyldig" episode med løse rottweilere - men var det egentlig uskyldig?

Jeg harselerte i alle fall litt ekstra med episoden på Facebookprofilen min:
Heldig at vi ikke ble rottweilermat alle sammen!
Denne ville ha meg - og den var skikkelig agressiv, de tre andre kjøterne ventet i bakgrunnen på de seks medløperne mine på dagens løpetur ved Sessvollmoen. Litt sånn militær stil der de andre sto i giv akt litt bakenfor meg. Bildet er tatt av Bjørn Hytjanstorp som er flink til å fange situasjoner.

Hele tråden kan du lese HER

Fram til nå har det kommer 57 innlegg på tråden og mange delinger har det også vært. Mange av innleggene var fra andre løpere som mener at slike episoder ikke bør skje, men de langt fleste var fra hundeeiere. Deres frustrasjon og irritasjon over episoden overgår langt reaksjonene fra løperne som er vant med at slikt skjer fra tid til annen. Ganske interessant spør du meg....

Det kom også mange gode og velmenende råd om hva vi løpere skal gjøre når vi møter på løse hunder.... og det var ikke mye nytt der. Det må ikke være løpers ansvar å vite hvordan man takler en slik situasjon - det må være hundeeiers ansvar å ha kontroll på hundene sine - i bånd eller ikke.

Video (tatt opp av Bjørn) fra hundemøtet - det ser mer lekent ut her enn vi opplevde det, det hadde nok sammenheng med at filmingen startet etter den verste bjeffingen / glefsingen.

Det som er helt sikkert er at jeg er glad jeg ikke var alene, eller enda verre; alene sammen med juniors Jack Russel som noen ganger er med meg på løpetur (selvsagt i bånd).

5 kommentarer:

Anne-Brit sa...

Jeg synes dette er helt horribelt! Folk har vanligvis fordommer mot rotweilere og disse blir ikke noe mindre etter slike episoder!

Gammel'n sa...

Jeg merker at jeg gruer litt for neste tur alene i R200-løypa der vi møtte Rottweilerne. Nå er jeg ikke veldig redd slike hunder, jeg velger jo i utgangspunktet å stole på eierne - men usikker og litt engstelig kan man jo bli når hundene ikke adlyder eiers første tilbakekalling.

Jeg har venner som liker dette MYE mindre enn meg.

KnertieBertie sa...

Det burde virkelig ikke vært lov å ha hunder løse på den måten (for det er det vel egentlig?)

For meg som er livredd alt som går på fire bein hadde det der vært forferdelig, og jeg ville sannsynligvis ikke løpt der igjen på veldig lenge. Jeg møtte for ikke veldig lenge siden en hund (vet ikke rasen, men den så adskillig mindre skummel ut enn en rottweiler) i lysløypa ved Sognsvann. Hunden var nok bare leken, men den løp rundt meg og hoppa på meg flere ganger. Det endte med at jeg grein/hyperventilerte resten av turen - så redd blir jeg.

Gammel'n sa...

Ja, der er du ved det som egentlig er hovedkjernen her KnertieBertie;
Det er nok ytterst sjelden fare på ferde, men mange er rett og slett redd / utrygg i møte med hunder (og andre firbente i skogen).

Når det gjelder båndtvang er vel regelen som dette:
"I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo."

Det står ikke noe om jaging av løpere, og overhodet ikke noe om vinterhalvåret. Likevel er det nok hundeeiers absolutte ansvar å ha kontroll på hunden så den ikke hopper påfolk - enten den er leken eller skal beskytte eier.

Selfmademultisportwoman sa...

Uff, det der er trassig.
Eg las litt i Facebooktråden din også, sidan eg både er løpar og hundeeigar (av ein stor hund, labrador, like stor og kraftig som ein Rottweiler).

Det finst ingen unnskyldning for at ein hundeeigar har bikkja si eller bikkjene sine lause utan å ha kontroll (kontroll = ha bikkja rundt seg til einkvar tid og kan kalle inn hunden umiddelbart).

Sjølv om eg har ein stor hund sjølv, ville eg også blitt litt redd i møtet med ein laus rottweiler som virkar som den er redd/usikker osv. Det kan også vera ein mindre hund for den saks skyld (blei forfulgt av ein mellompuddel då eg sykla forbi eit hus, og den prøva å nappa i beina mine, ikkje morsamt det heller :P).

Når Lukas (hunden min) stikk frå meg og han møter andre turgåarar, så beklagar eg alltid hendelsen veldig ettertrykkeleg (sjølv om Lukas visstnok er utruleg søt og sjarmerande i møte med andre, men likevel).
Det er alltid hundeeigaren sin feil, og det skal ikkje skje, og når det skjer, så burde hundeeigaren virkeleg "legge seg flat".
Fekk du eigentleg sagt ifrå til hundeeigaren?

Håpar du får unngått slike episodar i framtida, ikkje morsamt når det skjer.