fredag 27. mai 2011

Ny duppeditt og fortsatt sykling

Så er jeg den lykkelige eier av Garmin Forerunner 310XT. En kombinert GPS og pulsklokke med betydelig bedre batterikapasitet enn Forerunner 205 som jeg har brukt noen år. Nå også med pulsfunksjon i samme klokke - så kan jeg legge bort den gamle Polarklokka også.

Det er én eneste grunn til at jeg kjøpte dette nå - og det er behovet for ei klokke som holder ut de fleste treningsturer og konkurranser. Funsjonene på 310XT er jo stort sett de samme som på 205, men med mer enn doblet batterikapasitet - til ca 20 timer. Dessuten var pulsklokka uansett klar for utskifting.

Innkjøpet ble foretatt hos min gode venn Geir på Løplabbet i Sandvika. Han er nå på vei til Birmingham for å løpe GUCR langs kanalene til London, 240 deilige løpekilometer - heldiggrisen. Jeg vil også tilbake til kanalløpet... det er lov å håpe.

Alt-i-ett-dings
Det nærmer seg dato for ny måling av Kristins Runde (sykkel/gang neste lørdag), og ikke minst noen lange sykkelturer på 10 timer+.  310XT bruker jeg da som 205, dvs til speedometer på sykkel'n kombinert med måling av distanse og stigning, som vanlig klokke - og nå også puls. Jeg har klargjort 4 vinduer med 14 verdier jeg kan følge fortløpende på treningsturene - enten det er til fots eller på sykkel. En skikkelig alt-i-ett-dings. Overføring til web-baserte Garmin Connect etter turene er lettvint - så turene kan analyseres i alle bauger og kanter.

Spesielt "splitter-funksjonen" i Garmin Connect er jeg glad i. Der kan jeg følge ruta på kartet og se hvordan puls, fart, kupering er på de eksakte punktene og akkumulert.

6 min på mølla var 6 min for mye
Jeg løp 6 minutter test på mølla i går, det gjorde vondt - og er fortsatt vondt i magen et døgn etterpå. Mens løpsvennene mine er klare for Gjerdrumsmila, Stockhom Maraton og Grand Union Canal Race er jeg klar for sykkelturer både denne helgen og en god stund framover. I tillegg øker jeg dosene med ulike styrkeøvelser. Racer'n ble hentet etter service i dag - og terrengsykkel'n levert inn til overhaling den også. Slik det ser ut nå vil disse få kjørt seg noen tusen kilometer i år.

Ingen kommentarer: