torsdag 24. september 2009

Fra terreng-Trek til racer-Trek

Trek'en ved garasjen etter hjemkomst i mørket på andre testtur...

Sykling er et fint supplement til løpstreninga om vinteren, akkurat som skigåing om vinteren. Inntil nå har jeg bare hatt terrengsykkel - av merket Trek - og utstyret til tross; 90% av syklinga har foregått på asfaltveier.

Det som har vært litt kjipt er alle som har sust forbi meg på landeveien på lette sykler, uten at jeg har hatt mulighet til å henge på. Selv om syklinga i utgangspunktet er for restitusjonstrening å regne, er det gøy å presse seg litt mot andre syklister der mulighetene synes å være til stede for å gå seirende ut av en fartsøkning.

Nå har jeg gjort noe med saken, jeg hentet min nye Trek racer hos Råholt Sykkel og Sport i går. Ikke noen supersykkel, faktisk den billigste de hadde - men helt OK til mitt beskjedne bruk (inntil nå ca 1000 km pr år). Dagen før satte jeg "pers" med terrengsykkelen i min lokale 2-runder med 59.40. Nå skulle det bli interessant å se hvor mye fortere det gikk.

AUDA, VAR DET SÅ VANSKELIG?
De første famlende tråkkene gikk i alle fall ikke fort, pokker - hvorfor var det så vanskelig å holde balansen. Gearet, hvordan virket det? Det ble litt ulyder, men selv om jeg stadig gearet feil vei gikk det jo på et vis. Veikryss, ut med armen for å markere for bilene hvor jeg skulle, og dermed havnet jeg nesten i grøfta. Her var det helt klart for begge hender på styret, og drikkeflaska kunne jeg bare glemme...

25 KILOMETER / 26.9 KMH
Førsterunden gikk på litt under 29 minutter, og sakte men sikkert ble balansen bedre, tråkket rundere, gearinga bedre og altså farten høyere - slik at jeg fullførte på 55.48 - som gir en snittfart på 26,9 km/t på mine første 25 km på ny sykkel.

62,2 KILOMETER / 25.4 KMH
I dag ble det en ny testtur da jeg syklet til Nannestad for å ta bilder i Langtrampen, og i ei mer kupert løype enn i går ble det 62,2 km på 2.27, altså 25,4 km/t. Det var litt småekkelt siste halvtimen da det ble mørkt omtrent i det jeg passerte Jessheim. Ingen imponerende fart, men fin trening - og veldig snilt mot bena i forhold til løping. Kunne sikkert holdt på slik 15-20 mil uten ytterligere tilvenning.

Og... jeg fikk faktisk muligheten til å konkurrere underveis. Jeg passerte en jypling (max 40 år) på terrengsykkel mellom Jessheim og Gardermoen, Men.. han likte tydeligvis ikke det og plutselig var han foran - med meg på hjul til jeg rykket i en motbakke og vekk me'n. Uansett nivå - det var el liten triumf for gamle meg. Etter det lå jeg lenge i >30 km/t uten at det var spesielt slitsomt.

NORSEMAN-DRØM
Jeg har jo en liten drøm on å fullføre Norseman Extreme Triathlon i 2011, og da må jeg klare 180 kuperte kilometer på helst 8 timer, dvs en snittfart på 22,5 km/t. Det virker overkommelig, men det kommer jeg tilbake til når jeg har fått prøvd meg i mye mer kuperte løyper (hvor mye tjener jeg inn i utforbakker av det jeg taper oppover?). I mai neste år vurderer jeg å teste hele traséen fra Eidfjord til Austbygde - og går det bra må jeg også forberede omfattende svømmetrening det neste året.

3 kommentarer:

Joggærn sa...

Utrolig artig å lese om treninga de Olav! Og Norseman Extreme Triathlon 2011 skulle vel være et kjekt mål, Olav. Gleder meg til å lese videre om dette :-)

LilleReisende sa...

He he,du ER gal du! ;-)
Det er som ei venninne sa til meg en dag "Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd du var gal Tone", da sa en av de andre "Jeg har forstått at hun ER gal jeg", og det stemmer jo. OG, gjett hvor jeg har det fra? Pappa-gammeln! Ser at du inspirerer mange av kompisene dine, og det gjør du med meg også. Moro å lese om det du driver med, men litt trist med de mislykkede ultraløpene i det siste. Men, er det noe rart om kroppen blir sliten? ;-)Good luck med racersyklinga og løpinga framover!

Gammel'n sa...

Fint at dere følger med på noe av det jeg skriver.
Jeg skriver det like mye som en minnebok for meg selv, men hadde jo håpet at noe av det jeg skriver kan inspirere andre.

Det finnes heldigvis flere idrettsverdener enn den for eliten :-)