lørdag 28. mars 2009

I gang igjen...

Det er 6 døgn siden Täby Extreme Challenge, og sårene (mest mentale) er stort sett leget... Jeg hadde ingen synlige plager etter mine 141 km i form av blemmer el.l., men smertene i lysken satt i de neste tre dagene. Smerter i venstre kne satt i litt lenger og det murrer fortsatt litt. Jeg har også hatt en del hevelse i leggene/anklene. Irritasjonen over å ha brutt er imidlertid størst, og plager meg ennå.

(Klikk på grafikken for større bilde)

Jeg har ellers sett litt på løpsutviklingen i TEC, og grafikken kan tyde på at jeg åpnet for raskt. Etter 45 km måtte jeg gå i 15 km for å hente meg inn igjen, før jeg de neste 70 km brukte jevnt over 20 min mer pr runde - før ytterligere en gårunde til slutt.

I ultrasammenheng var nok åpninga over min kapasitet med tanke på et jevnt 100 miles løp. Likevel er det 10 min saktere pr runde enn hva ellers jevngode løpere hadde i starten på sine 50 miles, og ikke minst er det ubegripelig at jeg skulle få så store problemer allerede etter 45 km. Netto rundetid på de 14 rundene mine er 1.22, snitt depotstopp er 4 min. De to partiene på 25 km hvor jeg gikk kostet meg ca 1 time...

Midt i elendigheten var det OK å få et godkjent resultat på 75 miles, som jeg trodde jeg hadde vunnet. Men, jeg var hele 56 minutter etter Per Johansson etter 75 miles, slik at de 12 min jeg var foran etter 140 km ikke fikk noen betydning.

Min svenske venn Lars-Åke Svensk - som ble nummer 2 på 50 miles - sendte meg en link i går til et oppslag i den lokale avisen (Lars-Åke bor like ved løpstraseen):
http://tabydanderyd.se/sport/1.100447

I gang igjen
Jeg holdt meg i ro de to første dagene, men onsdag prøvde jeg 25 min rolig jogg på mølla. Dagen etter ble det 45 min møllejogg og jeg følte jeg var noenlunde i gang igjen. I går løp jeg 13-km runden min i 3 minus, snøføyke og snøfokk på veiene i Fenstad - 5.40-5.50/km... og selv om løpinga gikk greit sa lysken i fra at den ennå ikke var helt restituert. Dermed bør jeg nok være forsiktig en uke til. Det er heldigvis ennå 3 uker igjen til Eggemoen 6-timers.

Ingen kommentarer: