lørdag 3. oktober 2009

Farvel Norseman-drøm !


Etter å ha supportert en kamerat på årets Norseman Extreme Triathlon ble jeg inspirert til å prøve meg på det samme – om 2 år.
Se Ledsager for Stein Frode i Norseman

Selv med en time tøffere cut off enn det var til og med 2008, var det antagelig realistisk å oppnå sort trøye, dvs målgang på Gaustatoppen. Forberedelsene startet med innkjøp av racersykkel for to uker siden – de sluttet med gårsdagens melding på NXTRIs hjemmeside:
Se Hele ”Registration Process and User Manual”

Først skal du vinne i lotteriet (dvs få en startplass), deretter skal du klare cut off tidene – og nå må du også være blant de 160 første ved cut off etter 32.5 km på løpinga. Det første er greit nok, det neste er også greit nok av sikkerhetsårsaker, men det siste gjør det hele uforutsigbart. Det favoriserer også de som er bedre til å sykle enn løpe.

I år var det 177 løpere på toppen med samme antall startende som planlegges neste år. Nå skal det gjøres uforutsigbart for de som er i nærheten av cut off tidene – bare for å redusere med 17 løpere i forhold til i år (som om det endrer så mye på situasjonen på toppen).

Som en av ytterst få 60år+ deltagere ville jeg uansett måttet slite for å klare cuten etter 32,5 km – men som ultraløper ville jeg antagelig ha min beste del igjen. Top 160 på toppen ser oppnåelig ut, men vil være betydelig verre 3 timer tidligere.

Bare tanken på å holde skjema til cut off tidene – for deretter å bli avvist som 161.mann i feltet – gjør at jeg ikke en gang vil prøve på dette. Jeg hadde en drøm om å fullføre NXRTI på toppen av Gaustatoppen – jeg har heldigvis også mange andre drømmer !

1 kommentar:

Øyvind Venstad sa...

Jeg leker litt med tanken om å gjøre et nytt forsøk. Men med de nye begrensningene må jeg nok stille litt bedre forberedt enn i 2005...