lørdag 24. oktober 2009

Trøstet meg med å krympe deltagerpremien

Her er jeg midt i startfeltet etter 25 meter, fortsatt betinget optimist.

Mot enhver sunn fornuft reiste jeg til Fredrikstad Maraton i dag - for å løpe maraton. Formen er svak etter en tullesesong hvor opplevelser har vært viktigere enn resultat. Men..mer bekymringsfullt enn svak form er at smertene i høyre hæl er verre enn tidligere. Har slitt med dette et par måneder - og det påvirker både løpesett og treningsomfang. De siste to ukene har jeg både tatt opp igjen intervalltrening og løpt mye på asfalt - alt annen enn hva jeg burde gjort med tanke på hælen.

Det toppet seg på maratonløpet i dag, og selv om tiden uansett ville blitt veldig svak (3.40?) var 3.52 og enda vondere hæl en nedtur i et ellers glimrende arrangement. Tidligere bunnpers i et vanlig maraton er 3.40 fra Oslo i fjor, og før det 3.34 fra Jessheim i 2005.

Åpningsrunden gikk i en fart som varierte mellom 4.45 og 5.10/km...(differansene forårsaket av vind og kupering). Det var omtrent som forventet, men jeg ble tiltagende stiv og måtte også halte med høyreleggen opp hver eneste lille kneik på grunn av hælsmertene. Denne stakkato løpinga var nok årsak til at jeg også fikk krampeproblemer (2-3 korte tøyestopp) i høyre legg på den siste halve runden. På slutten var steglengden nede i ca 17.5 cm og farten 6 min/km... da følte jeg meg supersprek og var livredd for å bli fragått av turgåere i Fredrikstadmarka.

Rundetidene ble 1.11.09, 1.16.13 og 1.25.29 ! Jeg ble langt fra sist - ble nr 5 av 10 i M55-59 (7 min fra 3.plass) - 33 av 75 menn, 33 av 81 totalt. Dermed er det kanskje respektløst ovenfor mange andre å beskrive dette som så forferdelig elendig - men med all treninga jeg legger ned bør jeg løpe mye fortere.

Nå MÅ jeg trene alternativt og sørge for å bli bra i hælen igjen - det nytter ikke å holde på med denne "haltinga". Det er egentlig for kaldt til å sykle, men jeg får kle meg godt og sykle fram til til det blir skiføre. Nå kan jeg også komme i gang med et evig utsatt styrketreningsprosjekt - og forhåpentligvis tåler jeg noen rolige turer i terrenget. Det er heldigvis lenge til neste "viktige" konkurranse: TEC 100 miles i Stockholm 10.april.

Innholdet i dagens deltagerpremie smakte bedre enn løpeturen i Fredrikstad (neda, ølet var ikke premie - det er svensk folköl som svigerdattera handlet i Sverige i går).

2 kommentarer:

Gooner sa...

Hei Olav

Det er mulig noe annet du sliter med når det gjelder hælen din. Men kan det være så enkelt som att det er Nike Skylon-skoene, som lager problemene? Så nemlig att du valgte de her om dagen:-)
Jeg kjøpte også de skoene for en stund siden, og fikk problemer med høyere hæl, etter en stund med mye tenking over hva det kunne være, kuttet jeg ut de skoene, og ble bra. Brukte de ikke på mange uker, men tok de frem igjen for og prøve de igjen, for jeg synes faktisk de er gode og løpe i.Og det samme problemet med hælen dukket opp igjen, så nå har jeg kuttet helt ut og bruke de, og hælen er bra. Vet ikke om det kan hjelpe deg, men synes jeg måtte komme med tipset:-) Ha en fin søndag, Hilsen Sten Gunnar

Gammel'n sa...

Hei Sten Gunnar
Jeg følger med på bloggen din og ser at du også sliter litt med motivasjon om dagen. Slik er det gjerne etter en lang og hard sesong.

Ja, når det gjelder hælen kan det være relatert til skotyper. Jeg tror det oppsto ved bruk av trange o-sko for ca 2 måneder siden - uka før Eidsvoll 6-timers. Siden jeg hele tiden - med smerte - har kunnet løpe med dette, har jeg nok ikke tatt det alvorlig nok.

Faktisk valgte jeg ikke Skylonskoene den dagen jeg skrev det - de klemte for mye bak på den vonde hælen, så jeg valgte en sko hvor jeg kom lavere ned i skoen (Mizuno Wawe Precision).

Men, jeg brukte Skylonskoene på Eidsvoll 6-timers og på et par senere terrengturer - så de kan like gjerne være syndebukken som o-skoene.

Jeg skal nå framover være mer bevisst på hvilke sko jeg velger - men mest av alt må jeg nok velge bort motbakker en periode. I tillegg får jeg prøve å bruke denne perioden med vond hæl til noe positivt - dvs å komme i gang med styrketrening og ikek minst planlegge neste års Kristins Runde og Romerike 6-timers.