mandag 19. juli 2010

Steinbiten, Reine og Å



Dagens høydepunkt var besøket på Galleri Steinbiten der vi hilste på kunstneren Henrik Kirkesæther, som signerte og skrev personlig hilsen til oss på de to bildene vi kjøpte. Sjelden eller aldri har jeg brukt 2000 kroner med et større smil.

På turen oppover i Helgeland støtte vi flere ganger på noen eiendommelige naturbilder fra distriktet laget av naturmaterialer og rammet inn av kraftig Manillatau. Ved ankomst Lofoten fant vi et lignende bilde på hotellet hvor vi bor... og jeg tok mål av bildet for å se om det fikk plass i kufferten før utsjekking. Dette siste slapp jeg altså... for i Ramberg havnet vi ved en tilfeldighet på Galleri Steinbiten - og der støtte vi både på bildene, kunstneren Henrik og kona Eva. To bilder er innkjøpt, det største er på bildet ovenfor.

I regnvær (i alle fall det meste av tiden) gikk dagens tur til Reine og Å. To flotte plasser, men med et pluss for Reine med sine spektakulære omgivelser. På Reine inntok vi dagens middag på Gammelbua Restaurant, i en herlig gammel bygning fra 1700-tallet og med utsøkt mat og servering - og med det beste bordet ved vinduet.

Ferieturens femte dag ble femte dag med 10 timer+ på farten. Nå blir det roligere de neste dagene.

Sykkel i dag, jogging i morgen?
Ellers er hælen nå snart helt bra. Såret etter stingene er snart grodd 100%, og i dag kunne jeg bruke vanlige sko og spasere rundt i Reine og Å uten problem overhodet. Fikk meg en fin (og våt) 50-minutters trimtur på sykkelen rundt omkring på Ørsvågvær og i Kabelvåg på kvelden. I morgen tester jeg med de første joggeskrittene etter operasjonen...


Motiv fra Reine.


Gjestehavn og rorbuer i turistmagneten Reine.


Else sjekker inn på Gammelbua Restaurant i Reine.


Motiv fra Sørvågen.


Motiv fra Å.


Motiv fra Å.


mÅke i Å

Ingen kommentarer: