søndag 18. juli 2010

Forelsket i Henningsvær



En ekte Lofottorsk jeg er, for jeg er født i Henningsvær. Fadderullan dei, fadderullan dei, fadderullandullan dei.... sang Torbjørn Egner i sangen om LOFOTTORSKEN.

Jeg er hverken en lofottorsk eller fra Henningsvær, men glad i både fisken og stedetyss og tverser jeg definitivt. Else og jeg var på kryss og tvers med bil i deler av Lofoten i dag. De sterkeste inntrykkene gjorde Henningsvær og Nusfjord, men også Lofotnatur i ruskevær er en opplevelse.

Dagens tips er: Besøk Henningsvær Lysstøperi og kafe dersom du kommer til stedet. En usedvanlig trivelig kafe som vi besøkte for annen gang i dag på "hjemtur" til Ørsvågvær.

Etter mye flott vær så langt i ferien ble det stadig lavere skydekke utover søndagen, og deretter skikkelig regnskyll noen timer. Vi hørte på radio at fergen melloom Bodø og Moskenes var innstilt på grunn av uvær, og snart hadde vi det samme været - og også et par timer strømbrudd i hele området.

Det er bare gøy med litt vær, men jeg våget ikke å sykle i stormkastene, så i kveld ble det to øl i stedet for trening...


Henningsvær, Lofotens Venezia.


Fra Henningsvær Lysstøperi og Cafe.


Beachen ved Ramberg, en av mange utrolig flotte strender. Det er verre med badetemperaturen...


Det ble lavt skydekke og tidvis styrtregn... vakkert er det lell.


Fargerikt i fjæra.


Nusfjord.


Nusfjord-motiv.


Fra det gamle sagbruket i Nusfjord.


Nusfjord er norges eldste og best bevarte fiskevær. Stedet ligger godt beskyttet mot uvær i en trang fjordarm.

2 kommentarer:

LL sa...

Jag är GRYMT avudsjuk!

Gammel'n sa...

Ja, det har du grunn til, Laila.
Du får ta med Krister på Lofoten Maraton eller Hadsel Maraton er år... og plusse på 3.4 dager til å se dere omkring.