onsdag 4. november 2009

Øyvindrunden

Vinter i Fenstadmarka.

Jeg har jo vært i kopibransjen i over 25 år, så ingen blir vel overrasket når jeg kopierte en treningsrunde jeg fikk tips om i går (den var dypere enn snøen i Fenstadmarka).

Sist lørdag la jeg ut en bloggsak om en tur i Fenstadterrenget, og da skjedde noe så sjelden som at en annen Fenstadsøkning var inne for å kommentere runden og tipse om en nesten tilsvarende runde. Han løp denne ruta i går og sendte link til Garmin Connect - så jeg valgte da å kopiere turen etter beste evne i dag. Mangløet toner på hjemmeprinteren og måtte løpe på husken).

Om jeg kjenner Øyvind? Nei!
Foreldrene hans bor 98 meter unna huset mitt her på Kampåfeltet, mens gutten sjøl har flyttet til Oslo. Jeg får se om jeg ser den røde saab'en en gang og hilse på sjåføren. Det er jo ikke så mange slike langløpere her - og de eneste sporene jeg så i snøen i dag var Øyvinds spor fra hans tur i går.

Lørdag var det tørt for årstiden og snøfritt i marka. Nå har det kommet en god del snø i høyden - og det som ikke har lagt seg som snø har ført til vanndammer og overflømte bekker over alt. Stiene fungerte også mange steder som bekkeløp - men i motsetning til Øyvind som frøs på bena i går brukte jeg våtsokker (seal skin). Disse nyinnkjøpte selskinnssokkene er hverken bedre eller verre enn neoprensokkene jeg har hatt i mange år.

Nå er jo jeg dobbelt så gammel som Øyvind, men siden jeg visste hvor lang tid han brukte i går måtte jeg jo prøve å matche den tiden. Det gikk sakte sa Øyvind - og det tyder på at gutten er i bra form. Selv om jeg gikk i motbakkene holdt jeg helt OK fart ellers - og brukte omtrent samme tid. Han var 2 min raskere i motbakkene første 3 km - jeg litt raskere resten av turen.

Jeg hadde ikke sett godt nok på kartet (ganske grovt på Google) - og løp sti i stedet for vei i starten, og valgte også en litt annen rute helt på slutten - men samlet avvik i distanse er omtrent 0. Runden til Øyvind fulgte en del hogsveier der jeg ellers velger smale stier - så på neste tur skal jeg ta min idealvariant av turen og legge ut på Garmin Connect.

Takk for turen Øyvind - fotsporene dine i snøen gjorde at vi på en måte var sammen på turen :-)

Her er ruta mi (klikk for større bilde)....

...og her er ruta til Øyvind.

Høydeprofilen er som vanlig litt hakkete - men det er uansett over 500 høydemeter på turen som i sin helhet gikk på mykt (til dels svært mykt) underlag. Høydegropa etter ca 12 km skyldes at GPS'en flippa ut litt da jeg gikk på snørra.

2 kommentarer:

Øyvind T sa...

Hei igjen, dette var moro lesning. :)Ser du slo rundetiden min med et par minutter også. Gleder meg til å se idealruta di, siden det sikkert er et par stier jeg ikke kjenner til. Jeg er er spesielt interessert i å finne et alternativ til den hogsttraseen ned mot nordre kvenna som du nevner.

Har lyst til å ta runden på nytt i dag, siden det er litt kaldere og sikkert ikke like vått. Men så har jeg et kne som ikke er like begeistret for lange turer i ulendt terreng.. Får se.

Gammel'n sa...

Kort foreløpig svar med tanke på 3 aktuelle justeringer:
1.
Ut fra Kårstad tar jeg gamle lysløypetraseen til høyre og følger denne til der stien går opp mot sørenden av Ellingsjøen (der du krysser etter at du har tatt veien rundt).
2.
Når du kommer fra Børjehøgda anbefaler jeg stien til høyre hvor det står Børjevangen. Fin sti hele veien, men vær obs på stikryss til venstre rette etter et hogstfelt i enden av de første nedstigningene fra Børjevangen. Denne stien treffer hogstveien du har kommet.
2.
Etter krysset mellom Børjevangenstien og hogstveien er det bare 3-400 meter til en ny blåmerket sti tar av til venstre i retning langmyra. Veldig tørt fint på ryggen helt fram til der kjerreveien kommer opp fra Kvenna. Du ligger på høyderyggen hele tiden. Vær obs på et stikryss rett etter ei lita nedoverkneik ved Langmyra - der skal du til venstre stien rett fram er foreløpig tydeøigere).
Alle stiene jeg nevner er blåmerket og skiltet.

Lykke til !