fredag 6. november 2009

Mye snø og mye folk i høyden

Grindervangen, eller mer nøyaktig; restene av Grindervangen

Mye snø og mye folk i høyden.
Det første er ganske sant (mye snø), men at det var mye folk i høyden krever en forklaring: På dagens tur i Fenstadterrenget støtte jeg på en annen løper, Amund, lengst vekk hjemmefra like ved turens høyeste punkt. Vanligvis møter jeg ingen - altså mye folk!

Amund ble like overrasket som meg over å møte noen i skumringa, "jeg bruker ikke å treffe på folk her", sa'n.

I dag skulle jeg løpe det jeg i forrige blogginnlegg kalte Olavrunden, men det ble både Olavrunde og nogo attåt i dag. Etter passering Grindervangen var det tiltagende dypere snø og vanskelig å se hvor stien gikk (hadde gått).. så det ble en del småstopp for å speide etter kjente landemerker. Harespor var liksom ikke helt smart å følge....

Så møtte jeg altså Amund fra Vormsund, og plutselig hadde jeg fotspor å følge - og det gjorde jeg. Dermed ble det galt; han hadde kommet opp ei annen løype enn jeg skulle ned - og i et stikryss tok jeg feil og fikk en 1,5 kilometers omvei om Vika (50 ekstra høydemeter var bonus).

Den hvitprikkede traseen lengst i nord er altså der jeg ikke skulle løpt!

Jeg stoppet GPS-klokka mens jeg pratet litt med Amund - og husket ikke å slå den på før etter ca 10 minutter - en nøyaktig GPS-rute får dermed vente til neste forsøk. GPS'en viste 14,93 km i dag - men turen var ca 16,5 km. Drøye 2 timer på 16,5 km høres ikke imponerende ut - men jeg vil sammenligne dette med å løpe 23-24 kilometer på landeveien.

Selv om det er mye vann enkelte steder og mye snø andre steder er det virkelig befriende å løpe slike langturer i nesten ville terrenget. Sterk kupering gjør at det blir bra variasjon - og fravær av veiløping er balsam for bena. I dag fikk jeg også testet den nyinnkjøpte LedLenser H7 hodelykta på siste del av turen. Den lyste litt bedre enn min Silva L1, men ved løping i terrenget er det bare max styrke som gjelder. Skal bli spennende å se om den helt eller delvis lever opp til løftene om batterivarighet. Ønsket er at den i alle fall skal tåle en lang natt (12 timer) uten batteribytte.

Noen steder så jeg hvor stien var (pga vann som smeltet snøen)....

...andre steder så stien slik ut...

Ingen kommentarer: