onsdag 2. februar 2011

Fin hobby: Norsk Friidretts Ultraløpsutvalg

Det er en stund siden jeg har utført treningsarbeid eller deltatt i konkurranse som kan defineres som ultraløping. Likevel holder jeg bedre kontakt med ultraløpsmiljøet enn de fleste, og jeg finner masse glede i vervet jeg har i Norsk Friidretts Ultraløpsutvalg hvor jeg nå har vært med i 5 år.


I utvalget har jeg bl.a. en koordinerende rolle mot alle norske løpsarrangører, jeg tilrettelegger og vedlikeholder den norske ultraløpstatistikken og jeg koordinerer alt rundt utvalgets utmerkelser og kåringer. I tillegg kommer en hel del nyhetsutlegging på kondis.no's ultraside og løpende oppdatering av terminliste / delktagerstatus på norske ultraløp.


Fantastisk utvikling i norsk ultraløping
Utviklingen i norsk ultraløping har vært fantastisk. Nå er det flere starter på ett år enn det var samlet for alle årene før 2005. Antall norske løp har på få år økt fra ett eneste løp til 16 i år. Fra tidligere år har vi riktignok en del svært gode resultater av norske løpere, men bredden er blitt formidabelt mye større.

Se også: Norsk Ultraløperstatistikk

Det er gøy å være med på dette selv om det tar mye tid, og enda mer gøy er det når jeg selv får løpt. Det som kanskje overrasker noen er bredden i nivået på de norske ultraløperne. Det er ikke gjennomgående supertrente atleter, det er alle typer mennesker som heller løper rolig og langt enn kort og fort. De beste er veldig gode, men det er også mange som går like mye som de løper i de lengste konkurransene.


Årets Ultraløper
I går kunne jeg legge ut nyheten om at Gjermund Sørstad er stemt fram som "Årets Ultraløper 2010" (han er definitivt i kategorien; god løper!). Samtidig offentliggjorde jeg på vegne av utvalget at herrelaget i EM/VM 24-timers ble tildelt Årets hederspris, samt at min gode venn Erik Nossum fikk spesiell Honnør for sitt Norge-på-langs eventyr sist sommer.

Se også: Sørstad ble Årets Ultraløper 2010

På bildet ser vi Gjermund Sørstad bli gratulert av Ultraløpsutvalgets leder, Per Lind, etter seieren på Eggemoen 6-timers i april.

Ingen kommentarer: