fredag 25. februar 2011

Klar for dobbel ultrahelg


Da er jeg klar for en dobbel ultrahelg, nesten. Jeg har bare en time's pakking foran meg, pakking til Bislett 12-timers lørdag og til Skijegerturen søndag. Deretter er det noen timer søvn før jeg står opp 05:00 i morgen tidlig.

Bislett 12-timers
Neida, jeg skal ikke løpe Bislett 12-timers, men jeg skal hjelpe min gode Ultraløpervenn Geir Frykholm med arrangementet. Oppgavene mine blir "som vanlig" når det er løp på Bislett; ta i mot alle løperne og dele ut startnummer og chip før det går slag i slag med løpende oppdatering av nyheter, bilder og resultater på kondis.no (og litt smugtitting på ski-VM på nrk.no).

Jeg gleder meg til å møte alle vennene i ultraløpsmiljøet - og tror tiden kommer til å gå fort fram til målgang kl 21. Så snart resultater og sluttkommentarer er lagt ut må jeg pakke sammen og komme meg hjem, og går alt som planlagt får jeg kanskje 5 timer søvn før neste ultrautfordring.

Skijeger'n 2011
Søndag 05:00 er det tidlig opp nok en gang, og to timer senere starter søsknene Engen på årets Skijegertur. Knut var på ferie og forhindret fra å være med de to forrige helgene, men da ble vi jo stoppet av kulde. Det er det helt sikkert ikke fare for denne gangen. Denne gangen skal vi ikke stoppe på Vangen eller andre skistuer underveis, så er vi effektive og skiløypene slik vi håper bør vi klare det på 8-9 timer, dvs at vi er ferdige før kl 16 på ettermiddagen. Alle tidligere Skijegerturene har jeg avsluttet i mørket med eller uten hodelykt - men i år starter vi altså mye tidligere for å unngå dette.
 
Fra tidligere år var jeg alene i familien om å ta alle Skijegerpostene på én dag, for to år siden ble Reidun med for første gang og i fjor kom også Knut med. Når er vi altså for andre gang klare til å ta denne flotte turen på kryss og tvers i Østmarka sammen.

Reidun har best skiteknikk, Knut er klart yngst og jeg har best kondisjon - en grei mix som gir OK eller bedre treningsutbytte for oss alle. På bildet er mine kjære søsken på siste post i fjorårets Skijeger'n, lenge etter mørkets frembrudd, men like blide.
Uka's trening hittil
...er 5 økter på sykkel'n i treningsrommet, totalt 126 km og inkludert 2 intervalløkter. I tillegg har jeg lagt inn 3 halvtimes styrkeøkter med hovedvekt på mageøvelsene mine. Det skal bli deilig åå avslutte treningsuka utendørs.

Ingen kommentarer: