fredag 18. februar 2011

Nye briller og annet smånytt


For sånn omtrent 20 år siden begynte jeg med briller... og brukte dette fast til jeg hadde passert et halvt hundre år. Jeg var svakt nærsynt, men hadde også slitt unødig på øya med mye jobbing og lesing i dårlig lys. Etter 10 brilleløse år var det klart at jeg nå trengte terminal-/lesebriller, da bokstaver og tall med årene har blitt mindre og mindre (alt var så mye større før i tiden).

I dag hentet jeg de nye brillene, og jeg må innrømme at det var et "sjokk" å oppdage hvor stor forskjellen var - men så ligger det da også en "forstørringseffekt" i glassene. Nå leser jeg avisa og jobber på laptop'ene uten å myse eller supplere med lupa som alltid har vært innen rekkevidde. Jeg fikk også ordnet med nye kjørebriller / solbriller (endrer farge) - og selv med en styrke på bare 0,25 / 0,50 ser jeg overraskende mye bedre ved mørkekjøring.

Den tredje tingen jeg gjorde hos optikeren var å foreta en synsundersøkelse med et moderne netthinnekamera. Et kamera som ikke engang sykehusene i Oslo har. Det var interessant, og de detaljerte laserbildene som er mye mer omfangsrike enn med tradisjonell apparatur hadde mye spennende å fortelle. Selvsagt var det fint at øynene så veldig greie ut, at det ikke overhodet var tegn til sykdommer eller andre feil. Man kunne også lese ut fra bildet at jeg har fint blodtrykk, lavt kolestrol osv...

GAMMEL'N PÅ ULTRAFRYKHOLMS BLOGG
Sent på kvelden i dag så jeg plutselig i feederen min at UltraFrykholm hadde skrevet om Krampegammel'n på bloggen sin: "Olav (den Skadde) Engen"

Wow... det var jo bare kjempehyggelig skrevet av mine gode løpervenn (savner masse treningsturene våre), og det er også lagt inn flere hyggelige kommentarer fra andre.


SKUFFENDE TEST
Tirsdag denne uka jogget jeg en halvtime (5.30/km) på mølla for å teste om magen var blitt bedre av styrkeøvelsene. Svaret på det er NEI. Kjekk og sikkert nødvendig trening, men smertene i bekkenområdet kommer etter 15-20 minutters løping. Her trengs nok annen behandling i tillegg til styrketreninga - så neste uke kontakter jeg Torgalsen på NIMI på nytt. Hælen er heller ikke bedre, så jeg må prøve å få Daljord på NIMI til å se på den en gang til.

Formen virker derimot OK, så nå gjelder det bare å opprettholde et visst trykk på treninga - selv om det er mest kjedelig sykling og iskald skigåing.

SVENSK SPAREDUSJ
Onsdag og torsdag denne uka var jeg på nordisk marketingmøte i Stockholm. I tillegg til det faglige er det hyggelig og sosialt å treffe kollegene i de andre landene. Xerox' hovedkontor i Stockholm ligger i samme bygningskompleks som Scandic InfraCity - der jeg hadde et fint rom i 12.etasje til tregangern den priser jeg overnatter for på private turer.

Men, som på hoteller flest i Sverige har de også her installert sparedusj. Det er en dum oppfinnelse som jeg ikke forstår er besparende. Joda, det kommer mindre vann pr sekund og minutt, men på den tiden jeg er ferdigdusja i Norge er jeg såvidt blaut i en svensk sparedusj. Den stor utfordringa blir deretter å få skylla shampoen ut av håret - og håret mitt er IKKE langt. Jeg brukte ikke mindre vann enn i en vanlig dusj, jeg kom 5 minutter for sent til middagen (dusj etter en inneklemt treningsøkt) og jeg fikk aldri grublet ferdig på hvordan langhårede jenter får skyllet håret rent for såpe i en sparedusj....

OPPLØFTENDE VÆRMELDING
Forrige lørdag ble "Skijegerturen" sammen med Reidun utsatt til søndag på grunn av streng kulde, og søndag ble den utsatt en uke til søndag om et drøyt døgn. Hele uka har værmeldinga vist en ny spesielt kald dag nettopp på søndag, med temperaturer på -20C fra morgenen. Men... nå er det kaldeste været forskjøvet til mandag, og søndag er det varslet bare -10C fra morgenen, sol og bare 6-7 minus på dagen. Nedtellingen er i gang, 10-timersturen i Østmarka starter om 29 timer (håper jeg) !

Ingen kommentarer: