lørdag 12. mai 2012

Sykkelvind er tøffere enn løpevind

Bakken opp fra Vorma i flott men langt fra vindstille vær...

Alle som løper mye vet selvsagt at det går tyngre i motvind enn i vindstille vær eller medvind. De vet også at det er tyngre å løpe motbakker enn flatt eller utfor. Selvfølgelig? Javisst! Det jeg derimot ikke hadde helt klart for meg, før jeg på grunn av skadeproblemer syklet 100 ganger mer* enn jeg løp i fjor - var at det var så veldig mye større forskjeller på "opp og ned" og "med og mot" på sykkel.

Motbakkene er så utrolig mye tyngre enn utforbakkene... og fartsforskjellen er gjerne i forholdet 3:1.Medvind kontra motvind selv på flatmark gir gjerne forholdet 3:2 eller enda større avvik. Når jeg sykler oppdager jeg bakker jeg ikke visste om som løper.... når jeg sykler er jeg supermann i medvind og skilpadde i motvind. Gradvis venner jeg meg til de store fartsutslagene, at "slik er det bare", men jeg legger også opp sykkelturene taktisk etter vindretning; Jeg søker alltid etter en lettest mulig avslutning på turen, og tar heller trøkken i starten - en type vurdering jeg aldri gjorde som løper.

Det aller verste med syklinga er derimot sidevind og klikkpedaler. Jeg har aldri veltet på sykkel på grunn av vind, likevel blir jeg utrygg av "fastlåste" sko - som jeg føler at hindrer meg i å sette foten hurtig ned om balansen svikter. Faktum er vel at dersom ei vindkule virkelig røsker tak i Gammeln, så deiser'n i bakken enten han bruker klikkpedaler eller ei. Nåja... når det er som verst løsner jeg den ene skoen og snur til joggeskosiden av pedalen, da føles alt så mye bedre.

En slik treningstur med veldig mye vind hadde jeg på dagens sykkeltur i "Vormarunden" min. Runden følger riksveien på begge sider av Vorma mellom Eidsvoll og Vormsund og over broene i nord og sør. Nesten 50 kilometer i mest åpent jordbrukslandskap. I går syklet jeg like langt og lenge på rulla i treningsrommet, men selv om det var vindstille var det ikke den samme fine turopplevelsen. Derfor blir det nok ute og vind, og ikke inne og vindstille på morgendagens 100km+ (eller kanskje litt av hvert hvis jeg kombinerer sport på TV med sykling på rulla).

Ny adresse fra 2013? Vormsund Brygge 
Leiglighetskomplekset "Vormsund Brygge" tar form på solsiden av Vorma ved Vormsund bro. Vi har reservert "305" og ender nok opp der etter nyttår en gang... mer om det senere. Dagens sykkelrunde blir som før, den passerer både Vormsund Brygge og villaen her i Fenstad.

Ingen kommentarer: