mandag 28. mai 2012

Pinsetrening på "lavgir"

Motiv fra kloppa over Langmyrbekken. Den passeres på nesten alle joggeturene mine i Fenstadmarka.

Søndag: Korte Børjevangenrunden med joggesko
Treninga går litt på lavgir for tiden. Det er litt slik at jeg "venter på å bli skikkelig løpbar igjen". Klarer ikke å motivere meg for skikkelige langturer på sykkel, det blir bare kortere turer på inntil 50-60 kilometer. Jeg er mye mer opptatt av progresjon i løpinga, og i herlig sol og 27 varmegrader jogget jeg en tur i Fenstadmarka i går, i min "korte Børjevangenrunde" på 8,54 kilometer og 164 høydemeter. Det tok en drøy time, og det var først helt på slutten jeg kjente litt irritasjon i lysken. En hyggelig oppmuntring, selv om det var litt
etterpåvondt i lyske og bekken i dag.

Her var det hogstveg med dype gjørmespor for bare 3-4 år siden. Det ble planert når hogsten var ferdig, og allerede nå er det helt fint igjen. Takk skogeier!

Jogging på skogsstier=HERLIG
Det er ikke mye som er herligere enn å jogge i skogen; jogge på myke skogsstier, høre tassende løpesteg i konkurranse med fuglekvitter (eller gjøken midt på dagen), hoppe eller krype over veltede trær, delvis ubevisst lete etter riktige steder å sette ned foten for å gjøre løpinga så rytmisk som mulig, og ikke minst stoppe opp og ta noen bilder til "minneboka".

Stier i Fenstadmarka er ikke helt som i Oslomarka. Det er tilstrekkelig med folk til å holde stiene i hevd, men likevel så lite at stiene ikke slites ned og røtter og stein kommer opp over alt. Ved siden av maurtua  kan du se en konglefylt smal sti... det knaser når du løper og gir fin fjæring. Maurtua som vokser inn over stien er en ganske ny bosetning... det bor sannsynligvis mer maur der enn det er innbyggere i Fenstad.

Noen jenter som badet i Ellingsjøen svarte JA på spørsmålet om det var varmt vann. Da måtte jeg teste selv - og yepp, det var garantert 20C+

Lørdag: Vormarunden på sykkel
Lørdag i pinsen syklet jeg "Vormarunden" i 27 varmegrader om Eidsvoll og Vormsund. Den 48 kilometer og delvis kuperte runden ble gjort unna på 1:50, det er faktisk raskeste tiden min med terrengsykkel... Snittfart på 26 km/t er ikke mye å skryte av, men det er altså terrengsykkel og jeg er definitivt ingen syklist. Syklet forresten 18 kilometer på rulla i treningsrommet senere på dagen.



Alle bildene er tatt fra broa over Vorma ved Eidsvoll sentrum. Skulle gjerne vært uten hjelmen, det er for mye irriterende støy som gjør at jeg hører trafikken dårligere enn ønskelig.

Mandag, Fenstad rundtomkring på sykkel
I dag var det bare 18-19 grader og masse vind - på en 54 kilometers tur rundt omkring på vegene her i Fenstad. De fleste partiene på kartet nedenfor ble syklet 2 eller flere ganger i ulike retninger, mest for å få hyppig variasjon på  med- og motvind og sidevind.



Ingen kommentarer: