fredag 16. april 2010

Morgentur med truger på skaresnø

Det minner mest om ei revesaks, men er altså trugene jeg lånte av Gunnar til dagens debut som trugist.

”Når skaran bærer en fullvoksen mann til St. Hans, da blir det sen vår.” Det var vel Wesenlund som første gang kom med denne påstanden for en mannsalder siden. Fullt så sent kommer nok ikke våren på våre trakter. Faktum er at snøen har minket voldsomt den siste uka. Likevel var det nok snø i (den for anledningen flystøyfrie) flyplasskommunen til en liten trugetur.

Gunnar har invitert meg med på trugeturer tidligere, men det har alltid kommet noe i veien. I dag morges var det derimot klart for min trugedebut med lånte truger og lånte militærstøvler. Det hadde vært noen små kuldegrader sist natt, så det var om å gjøre å komme seg ut så tidlig som mulig. Allerede etter kort tid var det 5-6 varmegrader, men det var helt grei å løpe på skaran mange steder.

Gammeln i fint driv med uvant fottøy.

Trugespesialisten Gunnar... treningsklar igjen etter 100-miles løpet sist helg.

se Videosnutt på YouTube fra en av Gunnars trugeturer 2008

Løpe ja... det blir en slags snikende-ullteppe stil, med relativt høye benløft på grunn av solide ispigger under trugene - megafeste som sender deg på snørra om du ikke løfter foten tilstrekkelig. Jada, jeg var nedpå et par ganger. Det var morsomt - og når du er på tur med Gunnar er det like gjerne ville skauen som skiløypa som følges.

Flere steder kom vi til snøfrie områder, og det er ganske eiendommelig å løpe med disse andeføttene i lyng og mose. Dette var årets siste trugetur kunne Gunnar forkynne når turen var over; nå blir det løping med joggesko og leting etter snøfrie områder framfor det motsatte som i dag.

Gunnar liker seg i ulendt terreng, men det gjør jo også en gammel o-løper.

På toppen av Brennifjellet, et fast punkt på turene med Gunnar fra Algarhheim.

Det var mye vann i myrkantene...trugene fikk fungere som flytebrygger.

Dette var morsomt, så jeg blir gjerne med på lignenede turer neste år... Flott at man i sitt 60.år enda kan oppleve helt nye ting. Hva så med hælen min i dag? Litt gnaging fra uvante støvler satte hælen på en ekstra utfordring, men etter 55 minutter var jeg fortsatt smertefri. Jeg merket ørlite irritasjon utover dagen - men det var borte før årets første sykkeltur utendørs (sammen med junior).

Ingen kommentarer: