torsdag 14. juni 2012

Kristins Runde i tre (fire) faser

Hilde og Cecilie fra klubben tok dobbeltseier i kvinneklassen i årets Kristins Runde... her avbildet på arenaen ved Tverrsjøen.

"Kristins Runde" eller "Oslo 50 miles Trail Run" ble arrangert sist lørdag, men for meg var det en hel ukes happening. Forberedelser torsdag-fredag, arrangementet lørdag, etterbeid søndag-mandag og febrilsk forsøk på å komme ajour med alt annet tirsdag-onsdag. Forberedelsesfasen var den eneste som ga egentrening, arrangementet var morsomst, og etterarbeidet var en nødvendighet.

Når jeg kom til Oppkuven på merkerunden, traff jeg på noen karer som bygde ny trapp og platting. Arkitekten som har tegnet den flotte trappa er han vi skimter på toppen.

FASE 1 FORBEREDELSER:
Det pågår naturligvis foreredelser gjennom hele året, men "fulltidsjobb" er det bare de to siste dagene før Kristins Runde. Da er det imidlertid snakk om to veeeeldig lange dager. Den fysiske delen av forberedelsene er heller ikke ubetydelig. I forrige blogginnlegg skrev jeg om merkingen av løypas siste del over tre av 700-meterstoppene på torsdag ettermiddag. Lørdag ettermiddag og kveld skulle resten av løypa merkes - det ble en tross alt flott 8-timers treningstur med sykkel og til fots.

Syvmilsturen i marka foregikk i fint vær, men ikke alt for varmt. Det var sol, men i skogen og med høye åser på alle kanter beveger man seg mest i skygge. Selv om storparten av runden er på skogsbilveier av varierende standard, er denne merkingen en tidkrevende affære. Av og på sykkelen sånn ca 300 ganger for å stifte opp et merkeskilt inntil vegen eller på andre siden av grøfta, trilling av sykkelen på kronglete stier, opp/ned på toppene uten sykkelen.... snittfarten alt inklusive ble bare 9 km/t. Mye av tiden går med til grubling over hvor jeg kan få satt opp merkeskiltet synlig nok og riktig nok.
Jeg kjente at jeg hadde vært på en ganske tung tur også dagen før, og utover ettermiddagen og kvelden ble spesielt lårene tiltagende tyngre - og i de bratteste motbakkene feiget jeg ut med å trille sykkelen. Men litt før 11 på kvelden var jeg tilbake på Tverrsjøstallen der Gunnar og andre hadde rigget til arenaen mens Gammeln var på merketur.

LES MER OM LØYPA HER

Robert vant herreklassen i år som i fjor....

...foran Simen, som ble preparert av utdrikningslaget før sjarmøretappen mot mål. Simen gifter seg med Trine om 3 uker.

FASE 2 ARRANGEMENTET:
Lørdagens arrangement gikk veldig bra, tillater meg å konkludere med det. Tilbakemeldinger fra deltagerne har da også vært veldig mange og positive. Jeg tror også alle som hjalp til med arrangementet opplevde det som en fin dag - selv om vi i to lange perioder hadde ganske mye regn.

Som alltid er det utrolig inspirerende å være samme med så mange løpere på denne type arrangement, der du blir godt kjent med de du ikke kjenner fra før, og der alle har tid til en prat etterpå.

LES MER OM LØPET HER

Oppdatering av KRs hjemmeside er en liten del av etterarbeidet. Reportasjer og bilder til kondis.no er derimot en megastor oppgave.

FASE 3 ETTERARBEID
Min gode kollega Gunnar hadde vært med som sluttsyklist, og også tatt med seg all merking tilbake til mål - en fantastisk flott hjelp for oss som arrangerte. Dermed kunne vi pakke sammen og forlate arenaen samme dag - jeg var hjemme rett før midnatt. Etter 8 timer søvn siste tre netter ble det "rett -i-seng-og-sov-til-du-våkner" for meg... og våknet gjorde jeg ikke før klokka ett på søndagen. Da gikk hele dagen, kvelden og deler av påfølgende natt med til redigering av et firesifret antall bilder - og klargjøring av reportasjen på kondis.no. Det meste av dette skyldes at jeg også har en kondis.no-hatt i tillegg til arrabgørhatten. Fase 3 fortsatte utover mandagskvelden med alt mulig annet ettarbeid... og da var jeg mildt sagt solid på etterskuddd med det meste annet....

LES MER OM LØPET HER

FASE 4 KOMME AJOUR + TRENING IGJEN
At jeg fikk virusangrep på pc'n torsdag forrige uke skapte litt "stress" i forkant av arrangementet, men det jeg mistet av filer med tanke på Kristins Runde hadde jeg printet ut - og fikk etter hvert rekonstruert. Gjenoppretting av alt på pc'n og alt jeg ellers ikke fikk gjort under KR-fasen har i tillegg til jobben tatt all tid de neste dagene, så først i går ble det tid til en liten joggetur i skauen igjen.

Endelig kom Lilo og jeg på skogstur igjen...

Nå blir det igjen jogging i terreng annenhver dag, og sykling dagene derimellom. Etter forslag fra fastlegen skal jeg også i nær framtid på en såkalt Scintigrafi-undersøkelse av magen, for kanskje å få bekreftet Symfysitten - eller hva jeg ellers måtte feile i bekken/lyskeregionen.

Ingen kommentarer: