mandag 25. juni 2012

7 timers mosjon i Trysil-Knuts Fjellverden

PILGRIMSLEDEN GÅR I VAKKERT FJELLANDSKAP GJENNOM TRYSIL-KNUTS FJELLVERDEN

StHanshelgen var avsatt til sammenkomst med gode venner på ei hytte i Eltdalen, i Trysil-Knuts Fjellverden. Drømmen var å "få lov til" (og orke) en halvlang joggetur i fjellet på lørdagen. Det ble både en lang joggetur lørdag og en lang topptur på fredag, og hyggelig StHansfest lørdagskvelden som dessert (det jeg husker fra den festen - jeg tok visst feil av sportdrikk og noe annet).

HYTTA TIL INGER&JAN LIGGER PÅ 675 METERS HØYDE MED FLOTT UTSIKT OVER ELTSJØEN OG MED KORT VEI TIL SNAUFJELLET

3 TIMERS TOPPTUR MED JAN
Det var bare hytteeierne Jan&Inger og oss (madammen og meg) som reiste opp fredag, og utpå kveldinga i flott vær og nesten 20 varmegrader la bonden (Jan altså) og jeg ut på en liten kveldstur til nærmeste topp.... som ble til nærmeste seter... som ble til toppen av Eltdalsskardet. 16 kilometer rask gange med start 675 moh og vending på toppen 1.148 moh. Tre fine timer i joggesko uten å bli blaut på bena!

JAN PÅ ELTDALSSKARDET 1.148 MOH


FIN DAG I FJELLHEIMEN, NESTEN VINDSTILLE, KVELDSSOL OG 18 GRADER. JAN SER MOT ELTSJØEN 8 KM UNNA.

 ROMERIKE ULTRALØPERKLUBBS REPRESENTANT PÅ ELTDALSSKARDET

SMÅ VAKRE FJELLBLOMSTER PÅ TOPPEN AV FJELLET

BLÅLYNGEN BLOMSTET OVER ALT... UTROLIG FLOTT !

FRA NYVANGSSETRA DER VI SKREV OSS INN I BESØKSBOKA. HER VAR JEG OGSÅ PÅ SKI FOR FIRE MÅNEDER SIDEN.

Dette var første turen min på sommerføre i dette fine fjellterrenget, og dagen etter peilet jeg meg inn på Trysils høyeste topp, Kampflåhøgda - og lovet å være tilbake tre timer senere - før de andre gjestene kom til hytta. Det ble fire timer - og gammeln var siste mann som ankom festen.

JEG FULGTE SAMME STI TIL NYVANGSSETRA SOM DAGEN FØR, MEN DERFRA VAR DET UKJENT TERRENG

4-TIMERS JOGGETUR I TRYSIL-KNUTS FJELLVERDEN
Lørdagsturen gikk oppunder Eltdalsskardet og over mot Pilgrimsleden nord for Lægeret. Det var mye flott fjellsti, men tiden gikk for fort - og det var lenger til Kampflåhøhda enn jeg hadde beregnet. Tøyde turen så lenge at jeg så toppen 15-20 minutter unna før jeg snudde og valgte det jeg trodde var en raskere rute tilbake. Jeg hadde vært borte i nesten 2 timer, og hadde absolutt limit på 3,5 time...

FINT HALVTØRT MYRPARTI INNUNDER ELTDALSSKARDET. DAGEN ETTER (DAGEN DERPÅ) FØLTE JEG MED LIKE "DAU" SOM BUSKA PÅ BILDET.

HERLIG STI !


ETT AV FLERE SNØPARTIER - VED ET LITE FJELLTJERN PÅ 1000 METERS HØYDE.

Limit på 3,5 time... det gikk selvsagt ikke. Derimot hadde jeg en fin tur tilbake langs Pilgrimsleden forbi Leirsetra og helt ned i selve Eltdalen. De siste 5 kilometerne gikk på fin sti i skogsterreng - og mens jeg løp fantaserte jeg om en vakker dag å jogge hele Pilgrimsleden fra Trondheim til Oslo... neste år? Det ble vegløping gjennom kulturlandskapet i Eltdalen og ned til Eltsjøen før jeg startet på de 80 høydemeterne opp gjennom hyttefeltet på megatunge ben. Jeg får ikke løpt forterer på veg enn i terreng - det oppleves helt håpløst sakte, og det er det jo også.  Jeg ble også vanvittig sliten... herlig! Og turen ble på 29,8 kilometer og nesten 4 timer...

MULTEBLOMSTER VAR DET BÅDE HER OG DER....

PILGRIMSLEDEN I SKOGTERRENG MED MOT SELVE ELTDALEN...

Litt "pepper" og sleivete kommentarer måtte jeg tåle som festens sist ankomne - men de siste ler best, det gjorde jeg i alle fall de neste timene til "mørket kom". Ingen trening søndag, men i dag mandag jogget jeg 40 min med Lilo i Fenstadmarka - og annehverdagjogginga fortsetter. Antagelig korte turer onsdag og fredag, men søndag håper jeg på en langtur i Nordmarka.

Ingen kommentarer: