lørdag 10. mars 2012

Takk Madshus !


Det er to uker siden jeg havnet i sikkerhetsnettet i Vasaspåret og brakk den ene skia... noe som betød takk og farvel farvel til mine nye Nanosonic Carbon Classic Cold Sk. Jeg gjorde riktignok en "tåpelig" henvendelse til G-Sport på Kløfta, hvor jeg leverte skia - og spurte om de kunne forhøre seg med fabrikken om de kunne skaffe en enkelt ski for å erstatte den ødelagte. Høflig som han var, ekspeditøren, tok han i mot skia og sa han skulle sjekke med fabrikken. Deretter glemte jeg hele greia!

Så ringte telefonen i går: Det var Bjørn fra G-Sport på Kløfta som ville vite Gammeln's vekt - og grunnen til det var at Madshus ville spandere helt nye ski på meg! Hæhh? ...hva skulle jeg si? - annet enn tusen takk!

Episoden ga meg en ny treningskick.Etter fallet for to uker siden gikk det en uke før lysken var klar for rolig trening igjen - men det var mye annet som bremset treningslysten; lange arbeidsdager, vårvær som har ødelagt skiføret i nærområdet og ikke minst savnet av en konkurranse å trene mot. Det har blitt en time på sykkelrulla alle hverdagskveldene denne uka, men i dag var jeg klar for å utfordre kroppen skikkelig igjen - først og fremst med mengdetrening fram til jeg starter med utesyklinga.

Planen var 100 km på sykkelrulla i dag og 50 km på ski på Nordseter i morgen.

Det startet bra med sykling på rulla og sport på TV'n... men etter 64 kilometer var det stopp. Rønning var i mål som vinner av 5-mila i Kollen (etter en målgang i beste Gammeln-stil), jentene var i gang med skiskytterstafetten i VM og ....subbsubbsubb - hva var den lyden? Og hvorfor var det så lett å tråkke helt plutselig?

Flatt dekk
Forklaringen var et lufttomt bakdekk. Pumping av dekket ga samme resultat etter 3 minutter, og drukning av dekket i vaskekummen røpet at slangen var ødelagt ved ventilen. Hurra, jeg som er så flink til å mekke sykkel. Med fingre svartere enn en innfødt Kenyaner fikk jeg løsnet bakhjul fra kjede og krank (er det ikke krank de tannhjulgreiene heter?)... hvor kom forresten all den møkka fra? Rutine fra slangeskift har jeg fra en eneste slangeskift på terrengsykkelen, men det hjalp meg fint lite i kveld - og uten å gå inn på de latterlige detaljene står nå dekket i garasjen og venter på en tur til sykkelreparatøren - og Gammel'n må finne på noe annet enn å sykle på rulla de neste dagene.

Det er spådd vårvær hele neste uke, så da blir det vel å finne fram fjorårets nyanskaffede HardRock igjen. Med racer'n ute av rulla, med forsvunnet skiføre og en skrott ute av stand til å løpe... da er det utesykkel som gjelder igjen. Det kan være en grei tilvenning til det som venter i Tyrkia fra neste helg og to uker framover.

Jaja... nå tar jeg kvelden, og drømmer meg gjennom natten før nykjørte løyper og kuldegrader venter på Nordseter og Øyer i morgen. God natt!

Ingen kommentarer: