søndag 18. mars 2012

Innetrening i Tyrkia

Det høres kanskje merkelig ut, men slik det ser ut på dag to av Tyrkiaferien vil kanskje all treninga bli lagt til fitnessenteret på hotellet. Inne altså - ikke ute i sola. Det var ingen utleiemuligheter for sykkel i den vesle byen vi bor i - Kiris - og uansett har jeg planlagt bare korte treningsøkter. På ferie med Else er det mer praktisk å legge inn to korte økter på inntil én time av gangen - enn å dra ut på langtur. Sol og varme får jeg likevel - selv om det ikke kombineres med treninga.

Taurusfjellene strekker seg øst-vest like innenfor Middelhavskysten her sør i Tyrkia. Fra hotellet har vi blant annet strålende utsikt til snødekte Tahtali på 2.365 meter...

Kort-korte intervaller
I siste nummer av Kondis skrives det om "tidsklemmetrening" og effektive kortintervalløkter som "10-20-30", "30/1", "45/15" og "Tabataintervaller". Denne typen trening er tidseffektiv, mental lettere enn harde langintervaller og gir minst like bra effekt på oksygenopptak og anaerob kapasitet. For meg som alltid har vært glad i det jeg har kalt kort-korte intervaller er dette vakker musikk. Jeg har løpt masse 15/15, 30/30 og 60/30, og dag før konkurranser har jeg løpt 20/40 (korte fartsdrag i motbakke maks fart, jogg ned). Også på sykkel har jeg syklet mye av disse korte intervallene, men pausen (rolig fart) har gjerne vært like lang som fartsdraget; oftest 30/30 og 60/60 - det har nok vært for romslig! (?)

I dag testet jeg "Marius Bakken - varianten" (45/15), ikke på bena - men på ergometersykkel her på Ak-ka Alinda hotel i Kiris. Jeg syklet 40/20-intervaller i 35 minutter.... som var betydelig hardere enn 30/30 - med betydelig høyere pulsverdier, og likevel høyst overkommerlig. De neste dagene vil jeg prøve å sykle en tilsvarende økt hver dag, men med kortere serie for å kunne tåle tøffere fart (f.eks. 10 min 40/20 i 3 serier med 5 min rolig sykling i pausene.

Ingen kommentarer: