fredag 29. juli 2011

Testet CykelVasa'n

Her har Ole fanget meg opp på ett av de korte asfaltpartiene. Løypa gikk gjennom mye fin natur - og det var morsomt å se igjen alle de kjente matstasjonene fra et tosifret antall Vasalopp.

Om to uker skal jeg debutere i sykkelritt; med terrengsykkel i det drøyt 90 kilometer lange CykelVasa'n. For å finne ut litt om løypa dro jeg bortover i går sammen med Ole (sjåfør og fotograf) - og selv om jeg på den ene siden så for meg en enkel løype, røpet jo tidene fra fjorårets ritt at det nok ikke var så enkelt likevel.

Været var supert for en slik tur, med sol og 23-24 varmegrader da jeg startet i Sälen og ytterligere 3-4 grader varmere da jeg ankom Mora. Jeg hadde fylt opp sekken med 2,5 liter WinForce i drikkeposen, og regnet med å klare meg med det i tillegg til 5 gel. Det holdt akkurat, og planen er å gjøre det slik også i rittet, dvs at jeg ikke planlegger å stoppe underveis.

Skiltingen var bra, med merker som dette i tillegg til grønn markering på stolper og trær. Likevel var det så mange retningsforandringer at det ble mye nøling underveis og også noe feilsykling.

Det ble en fin tur på til sammen 96,1 kilometer - inklusive et par kilometer feilsykling. Underveis sjekket jeg av snittfarten mot tiden jobbkollegaene Geir og Gunnar hadde brukt i fjorårets ritt - de hadde syklet på 5:09. Jeg brukte 5:38.... og kan vel i beste fall krype litt under 5 timer i selve rittet. Det er en god del å spare på navigering (mye nøling denne gangen) - og dagsformen var nok ikke den beste etter oppkastsyke dagen før.

Sykkeltraseen følger i liten grad skitraseen - med unntak av de siste 20 kilometerne og ved hver matstasjon. Vasaloppet går jo i stor grad over myrlendt terreng. Det ble også mer kupering i sykkeltraseen. GPS'en viste 737 høydemeter (931 ned siden mål er drøye 200 meter lavere enn start).

Helt problemfritt var turen min ikke. Til vanlig sykler jeg aldri utenfor asfalt- eller grusveger, og her var mer enn halve løypa sti eller kjerreveg - og for pinglete meg ble det mye bremsing i utforbakker og mye "nærvøs" sykling ellers. Hvordan dette skal gå med andre syklister rundt meg er ikke godt å si, jeg har vel ikke all verdens sjøltillit før rittet. Gammel og redd gubbe med dårlig balanse, dårlig teknikk, tung sykkel - men også et par små fortrinn; Jeg får definitivt ikke problem med kondisjonen i en såpass kort konkurranse, og jeg starter i siste av 33 puljer - og slippe å bekymre meg for syklister som tar meg igjen bakfra.

Her peker og forklarer jeg en liten feilsykling....

Det er anlagt en hel del nye turveier for å lede en større del av rittet vekk fra bilvegene. Det var veldig løst og tungt (og skummelt i utforbakker) - men det fester seg vel bedre etter hvert (?).

Her kommer jeg mot målportalen i Mora - første gang uten ski på beina.

Fornøyd gammel gubbe smiler til junior etter målgang. Ør i armene etter uvant mye risting, men ellers i bra shape.

Ingen kommentarer: