søndag 29. mars 2009

580 dager igjen til NYCM 2010 - for Gammel'n og dattera.

Det er 580 dager igjen til New York City Marathon 2010, og det er akkurat like lenge til jeg fyller 60 år. Arrangøren syntes det var fint å kunne legge dette løpet til "dagen min", og reise og påmelding er for lengst bestilt gjennom Springtime Reiser.

Selve løpet bekymrer ikke gamle meg så mye, jeg gleder meg bare til å oppleve løpsfesten i NY. Verre er det med Tone, som insisterte på å slå følge med pappa - ikke bare for å være med - men for å fullføre NYCM. Hun er også påmeldt.

Et svært forsiktig treningsprogram er lagt opp for Tone fra sist høst, men det må vel innrømmes at det ikke løpes mye ennå selv om hun mange ganger i uken trimmer i andre sammenhenger - på hesteryggen, på sykkel i treningsstudio, men også en del gåing og forsiktig jogging. Litt vondter her og der er fortsatt til hinder for den helt omfattende løpstreninga, men det er ennå lenge igjen.

BAKSJØLØPET - et kvart maraton.
I dag var en første liten test for Tone, da hun og Maja (snart 15) skulle være med pappa/bestefar på Baksjøløpet. Ikke kortløypa på 6 km som de fleste trimmerne tar, men langløypa på 11 km. Vi skulle ikke slite, bare komme oss greit rundt , med mest gåing - men også litt jogg. Været var flott, sol og blå himmel... og etter en kald natt ble det et par varme mens vi rundet Baksjøen. Det hele forløp helt problemfritt.

10 min/km de første halvdel, 9 min/km andre halvdel, totalt 1.45.02. Samme fart ville gitt 6.40 på NYCM, akkurat fort nok til å opplevede sperrede gater (løpere som bruker mer enn 6.30 får ikke avsperret løype på slutten). Men altså... det var ikke snakk om å komme seg fortest mulig rundt i dag, vi var bare på jakt etter den gode følelsen.

Det er noen utfordringer, men dette er jeg overbevist kommer til å bli en lykkelig story om 580 dager. Jenta er om mulig enda staere enn Gammel'n - så har man sagt A får man også si B. Maja og Martin tar seg forhåpentligvis tid til å bli med mamma på treningsturer, og heretter blir det enkelte konkurranser som den i dag for å måle framgang. Finsrudmarsjen 26.april er neste lille test...

Forøvrig smakte pizza'n på Milano i Kongsvinger herlig etterpå.
Åbogen, der Baksjøløpet arrangeres, er forøvrig stedet der min far vokste opp. I forbindelse med løpet hvert år kommer det sikkert fire ganger så mange mennesker til stedet som det er fastboende der. En herlig fest langt ut på landet.

Avisa Glåmdalen
var selvsagt på plass. I mandagsutgaven var det bilde av tre generasjoner løpere, og en omtale av Tone's vei mot NYCM.

Tone sier bl.a. til avisa: Det er vel 20 kilo siden jeg var i god form og var med på løping forrige gang... og håper ellers hun klarer å holde motivasjonen oppe får å nå målet.

Ingen kommentarer: