mandag 2. mars 2009

Bare et halvt Harry-løp

I går ofret jeg Vasalopp og VM-femmil på TV for å reise til Halden og det første "Harry-løpet". Jeg burde nok blitt hjemme....

Startfeltet med 10 løpere (5 startet en time tidligere). Jeg ligger skjult bak Jarle Hammer (113) og Frants Mohr (130). 105 er Ole Guttulsrød).


Halden IL hadde invitert til gratis maratonløp, Harry-løpet, 2 ganger tur-retur shoppingsenteret på svensk side på Svinesund. Det var en knalltung løype med flere sugende motbakker - totalt sett kanskje den tyngste maratontraseen jeg har løpt noengang.

Jeg har slitt med tørrhoste siden forkjølelsen i midten av januar, og på gårsdagens skitur var det litt verre enn på lenge. I Harry-løpet merket jeg rett fra start at dette ikke kunne gå bra. Med en gang farten ble en del høyere enn treningsfart (puls 160+) merket jeg irritasjonen - og jeg måtte tidlig gå i de bratteste motbakkene.

Var nær på å bryte etter en 5-600 meter lang åpningssløyfe, men valgte å forsøke likevel. Farten ble en mellomting av trenings- og konkurransefart, og jeg ble liggende sammen med Ole Guttulsrød (nr 2 på 3.35.52) fram til første knallharde bakke. Der valgte jeg å gå store deler av bakken. Likevel var det bare Frants (som vant på 3.12.05) og Ole som var foran meg på den egentlig fine turen videre over gamle Svinesundsbrua og til vendepunkt et stykke forbi handlesenteret på svensk side.

Ole var 1.30 foran meg på vending etter en kvart maraton. Tilbake gikk det fortsatt greit så lenge jeg gikk i de bratteste motbakkene, men jeg var direkte feig på glattisen i den lengste utforbakken ned mot krysset E6/rv21 - da kom også unnggutten Jørgen Halse opp i ryggen på meg (debuterte med 3.plass på 3.43.01).

I siste harde bakken før vending bestemte jeg meg for å bryte halvveis - jeg var (og er fortsatt) usikker på hva det betyr å presse meg meg de hosteplagene jeg har... Med 1.52 på halvmaraton kan ingen beskylde meg for å ha åpnet for hardt, men like fullt ble det altså bare et halvt løp denne gangen.

Nå tar jeg treningsfri 3-4 dager og ser om jeg blir helt bra, og konsulterer kanskje legen for å få en vurdering fra han også (var på totalsjekk for tre uker siden, da var alle verdier tipp topp !) Det er tre uker til TEC 100 miles, og jeg mener jeg nå uansett har tilstrekkelig grunnlag for å løpe bra der selv om jeg må redusere mye på treninga en periode framover.

Passering Svinesundbrua og grensen etter ca 7,5 km

Ingen kommentarer: