fredag 6. februar 2009

Vinterens første skitur

Vinterens første skitur kom først 5.februar. Det må være min seneste skidebut siden jeg sluttet som sjømann i 1970. Sen start på skigåinga var delvis planlagt, siden jeg ville forberede meg med mest mulig løping fram til Århus 24-timers i begynnelsen av januar.

Det som ikke var planlagt var forkjølelsen og den lange perioden med tørrhoste som fulgte, som igjen gjorde at jeg la all trening en periode til mølla i kjellern. Onsdag denne uka solgte jeg startplassen i Vasaloppet, og dagen etter gikk jeg altså årets første skitur. Bildet er fra Gaustablikk i 2006, men gutten og skidressen er det samme.

Det var en fin skitur t/r Nuggerud-Mariholtet på grensen mellom Oslo og Lørenskog, og etterpå var det nesten så jeg angret at jeg solgte Vasastarten min. Skia som jeg preppet kvelden før var perfekte med bedre glid enn de andre jeg så i sporet, og selv teknikken satt brukbart i de mange bakkene.

Det blir altså ikke noe Vasalopp, men jeg har planer om en ultralang skitur sammen med søstera mi førstkommende uke, og lange turer på fjellet i forbindelse med guttetur neste helg. Dermed blir det vel noen hundre km på ski også denne vinteren inne skiene pakkes bort etter påske.

Ingen kommentarer: