tirsdag 24. februar 2009

Helgen 20-22.februar: 109 km på 3 langturer

Sist helg var en flott ultratreningshelg med 109 km løping. Dette kom rett etter torsdagens 8-timerstur på ski, og jeg er svært fornøyd med at jeg orket det jeg hadde planlagt og at jeg er fin i skrotten nå etterpå.

FREDAG
Fredag tok Sharon, Geir, Frants og jeg 15:27 toget (forsinktet selvsagt) til Drammen - og la ut på en tildels strabasiøs tur tilbake til Lysaker. Strabasiøs fordi gangveier i stor grad var dårlig løpbare pga snøen som var kastet inn fra veien. Det ble en del juksing (mest jeg) med å løpe på veikanten... en kant som egentlig ikke var der pga enorme brøytekanter - og altså en form for risikosport med all trafikken.

Dette var første del av en todagers Back-to-Back trening, dvs maraton to påfølgende dager.
Ruta vi fulgte var den gamle Drammensveien opp Lierbakkene til Lierbyen og videre ned til Asker, derfra via Nesbru til Sandvika og Lysaker - 39,5 km på GPS'en. Jeg var sliten i låra etter langturen på ski dagen før, og slet med å holde følge allerede halvveis - men begynte ikke å "klage" før helt på slutten. Var veldig sliten siste mila fra Sandvika - og lurte veldig på hvordan dette skulle gå neste dag.

Geir har skrevet om turen på bloggen sin:
http://www.ultrafrykholm.com/2009/02/tungt-underlag-lett-flge-langt-til-mal.html

Bildet er tatt av Geir etter ankomst Lysaker.

LØRDAG
Lørdag var det frammøte på Bislett og innendørs løping på 545-metersbanen. I tillegg til oss fire fra dagen før kom også Jon Harald og May-Britt som skulle løpe 6-timers samt Ellen (3 timer) og John.
Jeg merket tidlig at dette skulle gå myyyye bedre enn fryktet. Kom raskt inn i en jevn fin marsfart litt under 5.30/km. Ble løpende en times tid sammen med May-Britt, ellers mest alene siden vi var spredd rundt i banen sammen med mange andre som trente der samtidig.

Frants ga seg etter drøye 2 timer, mens Sharon og Geir begge fikk kjenning med noe strekkskader og valgte å stå av etter ca 3 timer. Dermed ble jeg faktisk den eneste av oss som løp den planlagte distansen. Jeg manglet 3 km på maraton dagen før og trengte dermed 45,5 km lørdag. For sikkerhets skyld løp jeg 85 runder som er 46,325 km. Jeg var sliten siste timen da farten falt noe, men hadde likevel 5.41/km i snittfart.

John som startet litt senere, løp fortsatt da jeg dro og fullførte 43 km. Jon Harald og May-Britt løp henholdsvis 70 og 60 km på sine 6 timer. Interessant hvor forkjellig opplegg og planer vi hadde for dagen, og likevel kunne vi trene sammen og glede oss over det fine fellessakepet blant ultraløperne. Bislett er utmerket til vintertrening, og bedre blir det når resten av banen bygges inn som varmsone - og man legger ytterligere et lag dekke.

Jeg har også skrevet litt om Back-to-Back på kondisjonsforum:
http://www.kondis.no/forum/viewtopic.php?t=7943

SØNDAG
Jeg hadde IKKE planlagt at den lange skituren med Reidun skulle komme dagen før Back-to-Back (skulle gått to dager tidligere) - og jeg hadde definitivt ikke planlagt å bli med på "Letohallturen" søndag. Men... jeg var mindre sliten etter lørdagstreninga enn jeg var fredag - og bestemte meg for å ta med desserten også.

Det ble en fin 23 km's tur i Dal-Råholtområdet der piggsko var et bra valg på vinterveier og i godt selskap med Bjørn og Sten (se bildet). Kjente meg tung i bena i motbakker, men tildels pigg når underlaget var fast og kuperingen fraværende. Selv om det gikk rolig var jeg litt stolt over det jeg hadde gjennomført disse fire dagene - og tar jeg med Nordseterweekenden endte jeg opp med 302 km ski/løping på 10 dager.

Ultraformen er altså brukbar igjen, og nå er det bare 4 uker igjen til TEC 100miles utenfor Stockholm: http://www.colibri.se/tec/index.html

Etter Letohallturen var jeg klar for kaffe, cola og kokosbolle !

Ingen kommentarer: