søndag 15. desember 2013

Fire desemberlangturer med Olav - 2 av 4

Vidar, Monica og Leif på Sessvollmoen og klar for løpetur og snøpulsing.

Den andre av invitasjonsturene mine i desember ble en ny fin opplevelse. Vi var ikke så mange, men fire medløpere på et sted langt utafor allfarvei i en hektisk førjulstid er usannsynlig mye hyggeligere enn å løpe alene.

Jeg håper alltid å få med minst en venn på de lengste løpeturene, og er evig takknemlig for at et forum som Facebook finnes. Det er - så langt - alltid noen som har nappet på invitasjonen. Det som kan være viktig er å legge opp til alternativ distanse, dvs at alle ikke trenger å løpe like langt.

Snøpulsing
Akkurat som forrige lørdag inviterte jeg til test av rundløypa til "Romerike200" - men det var så vidt det holdt denne gangen. 10-15 cm ganske tung snø - og fortsatt snøvær - er noe ganske annet enn vegløping. Selv i flatt terreng er slik snøpulsing veldig tungt, men også glimrende trening.

Som "slow starter" liker jeg å sette åpningsfarten, men etter noen hundre meter på lørdagens tur var jeg i åndenød av en annen verden - og helt sprengt i brystet, det var som om jeg skulle ha løpt en 400 meter på bane i maks fart. Da var det bare å overlate sporsettinga til sterke Leif - som tok den verste brøytejobben i 7 av de 10 kilometerne på 1.runden.

Sjøl hadde jeg mer enn nok med å henge med de andre de første fem kilometerne før det gradvis løsnet mer og mer. Leif fikk kjenning med akhillesplager og stoppet etter første runde. Monica og Vidar ble med også på andre runden, mens Mari - som møtte oss på slutten av første runde - holdt meg med selskap på 3.runden. Der er første gang Vidar er med meg på langtur, men vi har jo løpt mot hverandre i karuselløp i en mannsalder. Monica var med på langturen i Fetsund for en måned siden, men først denne lørdagen ble jeg litt kjent med henne. Hun løper maraton på 3:30... så vi snakker om en sprek kvinne! 

Mari, Vidar og Monica i vinterskogen.

18 kilometer er unnagjort... 2 eller 12 igjen.

Kondisjonsmessig opptur
Jeg fikk altså en flott 4-timers treningsøkt og hadde hyggelig selskap hele tiden selv om ingen av de andre løp like langt. Det var naturligvis lettere å løpe de siste to rundene enn den første, etter at vi hadde tråkket litt spor - men tungt var det. Rundene gikk på 1:24 via 1:22 til 1:15. Jeg er spesielt fornøyd med sisterunden sammen med Mari. På tørt føre løper jeg lett under timen på disse rundene - så tiden er uinteressant, men at jeg med gradvis tyngre ben holdt jevn fart mellom 20 og 30 km på slikt føre er jeg mer enn fornøyd med. Det føltes altså veldig mye bedre nå enn forrige lørdag.

Fortsatt løper jeg bare 45-50 kilometer pr uke... så her er det det mye å gå på! Nå er så godt som all løping i terreng, og denne uka var all løpinga snøpulsing - så effekten tilsvarer nok 60-65 km hvis det hadde vært bare vegløping.

Langtur fra Lørenskog 21.desember kl 10:00
Neste lørdag, 21.desember, blir det ny langtur. Da skal det løpes fra "Sørlihavna" ved Lørenskog kirke der jeg antagelig lager en lang runde via Losby og følger opp med en kortere runde via Skihytta. Foreløpig har tre løpere meldt seg klare for å være med på turen.

Killer Queen som oppvarming
Kvelden før varmet jeg opp med "Killer Queen" sammen med madammen i Ullensaker Kulturhus. Patrick Myers og gutta er flotte Queen-kloninger. På videoen ser du samme gjengen med samme show foran 10 000 tilskuere på Ahoy Stadium i 2009. På Jessheim var det to utsolgte forestillinger.
http://www.youtube.com/watch?v=RnIYYhbxKcM


Mobilbilde fra fredagens show... 

Ingen kommentarer: