torsdag 10. januar 2013

Trening hver dag

Bildet: Gode venner i Romerike Ultraløperklubb klar for treningsturen sist søndag

"Hver dag"
I lange perioder av gangen trener jeg hver eneste dag, men likevel ender jeg hvert år opp på 280-320 treningsdager, et snitt på ca 6 treningsdager pr uke. Nå har jeg trent 39 dager på rad - uten å legge spesielt opp til det, men jeg har hatt det veldig travelt i denne perioden. Og her kommer paradokset; i preioder der jeg jobber mye og har det travelt, setter jeg alltid av litt tid til trening - i alle fall en time pr dag.

Jeg trener aldri når jeg er forkjølet, og det er dager det er svært upraktisk å trene - så et helt år uten "hviledager" er ikke realistisk. Når jeg blir spurt svarer jeg likevel at jeg "trener hver dag" - som egentlig betyr hver dag så sant det er praktisk gjennomførbart.

Da jeg i yngre dager trente hardere var det større behov for å legge inn hviledager enn nå når treninga er snillere. Jo hardere jeg trente, jo nøyere var jeg med minst en ukentlig hviledag - og jeg var også nøyere med periodisering. Nå - som gammel gubbe - er det mer fokus på å få trent litt hver dag, for å være opplagt - men gjerne også holde form til fortsatt å konkurrere. Jeg tror det er viktig at gamlinger som meg flytter fokus fra hva som er ideell trening, til å trene som man har lyst til. Vi setter ikke lenger pers, de fleste av oss imponerer ingen andre enn jevnaldrende - men vi elsker å trene, og det er derfor vi holder på.

"Best sammen med andre"
Noe av det flotteste med trening er samvær med andre - når det lar seg gjøre. Etter noen skadeår er jeg enda mer glad for hver anledning til å trene sammen med andre. Nyårets første løpetur sammen med andre var klubbsammenkomsten på Lysaker sist søndag. 5 kvinner og 5 menn i Romerike Ultraløperklubb hadde en flott løpetur i motbakke fra Lysaker til Bogstad gård og tilsvarende lettere tilbake. Været var vakkert vinterlig, praten gikk livlig, løpinga gikk nesten av seg selv - og vips var 18 kilometer unnagjort (1:45).

Førstkommende lørdag skal jeg på årets første skitur - som også blir nyårets første skitur med storesøster. Det er meldt -10C og sol, det blir sannsynligvis en flott tur fra Ihlangsvangen i Nes.

Treninga de første 10 dagene av 2013 har bestått av 222 kilometer sykling/spinning, ei styrkeøkt og tre løpeturer på til sammen 41 kilometer. Egentlig helt greit i en ekstra travel periode.

Flere bilder fra søndagens tur:







Ingen kommentarer: