fredag 31. august 2012

Ta det rolig!

FØRSTE BILDET MED HELT NYTT KOMPAKTKAMERA...
EN AV DE FINE STIPARTIENE I KVENNARUNDEN
 
På dagens treningstur i "Kvennarunden" gikk det hakket fortere enn sist, og altså ny pers (1:02:10 vs 1:03:11). Men... økt fart gir også bekkensmerter. Det går greit i "komfortsonen", men ikke når jeg presser opp farten litt. Så oppskriften er derfor fortsatt: Ta det rolig! Heldigvis kan jeg ta det rolig lengre enn langt, og da er det likevel bare å sikte seg inn på UltraBiren om to uker.

...skal bare få unna Romerike 6-timers først. Vi rigget til det meste i kveld, og grytidlig i morgen er det av gårde til Jessheim for siste finpuss - og deretter ta i mot et 80-talls 6-timersløpere. Det er spådd like bra eller bedre vær som i dag - altså sol og stigende til 20 varmegrader utover dagen.

4 kommentarer:

Henrik Kvisgaard sa...

Spørsmål ad NUC12: Tror du neoprensokker kan være ok?

Gammel'n sa...

Tja, jeg har ikke brukt neoprensokker på lenger turer enn 5-6 timer, men da har det fungert imponerende bra, se suger seg fast til huden som et tykt ekstra hudlag. De holder også mye bedre på varmen enn seal skin sokker.

På den annen side synes jeg ikke slike sokker er noe poeng før det blir skikkelig kaldt i vannet - etter en del frostnetter. Så er jo spørsmålet hvordan set er om 4 uker...

Synd jeg ikke testet ut våtsokkene på en av de tre 10-timersturene mine i sommer - med tanke på evt. gnagsår. Nå er det ikke testet - og da bruker jeg det ikke. Jeg kan ikke anbefale å "eksperimentere" foran så lange løp.

Det du ellers skal være ekstra obs på er skovalget siden det ikke er mulighet for dropbager underveis eller depot av noe slag. Med myke sko som ellers kan være glimrende terrengsko kan du få mye bevegelse mellom foten og skoen etter mange timer på ujevnt underlag. Jeg velger derfor ekstra stive terrengsko med solid såle - som ikke gir etter for alle ujevnheter.
Skoene er tyngre og gir dårligere løpsopplevelse - men foten holder seg mer i ro og dermed er gnagsår-risken mindre.

Lykke til med forberedelssene, håper beina samarbeider edre igjen.

Gammel'n sa...

skrieveleifene får du på kjøpet!

Henrik Kvisgaard sa...

takker. Jeg lurer på å ta med meg et par "vanlige" ullsokker og kanskje også gå til innkjøp et neoprenpar. Etter å ha sett gjennom bildene fra turen din gjennom løypa så er jeg redd det er kaldt nok, for å si det sånn :-)

Jeg tror jeg velger å løpe i Saucony Peregrine: Lav vekt, brukbar såle og ikke så veldig oppbygde.