fredag 10. august 2012

Så har jeg konkurrert igjen

ETTER MÅLGANG RAKK JEG Å TA BILDER AV DE SOM LØP I DE NESTE PULJENE. HER HAR ARNE JØRGEN 300 METER  IGJEN AV SITT LØP.

Omtalen jeg la ut på kondis.no

I fjor deltok jeg i en eneste konkurranse, det var i romjula. Da skrev jeg et blogginnlegg med en tittel som like gjerne kunne vært fra denne uka's konkurranse: Auuuda, årets eneste konkurranse ble en vond nedtur - etterpå! 

Det har i et par månedere gått greit å jogge - og løpe sakte - på tildels veldig lange turer i terrenget, så tidligere denne uka ville jeg teste meg i litt større fart, i RBIR-karusellens 5 kilometer terrengløp fra Sessvollmoen. Hva forventet jeg; at jeg ikke skulle komme sist, og at jeg forhåpentligvis slapp unna uten for store plager. Kun det første ble innfridd.

I flott kveldsvær fikk jeg lagt inn 25 minutter oppvarmingsjogg supplert med hilsing på mange gode løpsvenner. Det er fem år siden jeg sist løp i RBIR-karusellen, men jeg har jo tatt bilder på mange av løpene - så jeg har hatt bra kontakt med miljøet hele tiden. Tidligere var det i alle fall topp 5 i klassen som var målsettinga.... nå ville det vært kjekt med 5 etter meg.

Jeg stilte høflig opp nesten bakerst i startfeltet for menn 60 år+. Det var nok i overkant høflig, så på de første 200 meterne måtte jeg sikksakke meg fram til en passelig posisjon der farten føltes OK. Heldigvis var det noen store vanndammer i starten der de andre surret på kantene for ikke å bli blaute på bena. Jeg plasket uti, og passerte 20-30 mann i et jafs.

Neida, det betyr ikke at det gikk så veldig fort, men at det tross alt var et felt med gamle herremenn, meg selv inkludert. Det var småkupert, men kjerrevegene vi fulgte var jo ikke akkurat hva jeg kaller terrengløp. Passerte 2 km på 10:10 og ble positivt overrasket over det... Jeg løp kontrollert, og sleit vel egentlig mest med pusten. Avanserte en og annen plass også i fortsettelsen, og etter en kupert og tung tredje kilometer på 5:30, gikk det fortere igjen mot slutten med såvidt over 5 blank fart. De jeg konkurrerte med for 5 år siden var 3-4 minutter foran.... det var til å leve med. Jeg ble nr 17 i aldersklassen (60-64 år) og 27 av 71 menn 60år+ med 25:57 på 5,1 km.

BRODER'N LØPER I JUNIORKLASSEN (M50-54) OG SLO MEG BARE MED 46 SEKUNDER... DA LEVER HAN FARLIG VED NESTE FORSØK...

Det som ikke var så bra, var at jeg etter løpet hadde veldig vond i høyre hæl og venstre lyske. Bekkensmertene er borte, men hælen er absolutt ikke klar for vegløping ennå, og det er ikke lysken heller. Jeg trodde som sagt det skulle vært stiløping....

De neste tre dagene ble det bare sykling (85 km til sammen), men i morgen skal jeg ut i terrenget igjen - i sakte fart.

Konvertering fra eget treningsrom til Elixia
Ellers er forberedelsene til flytting kommet inn i en paktisk fase, som blant annet innebærer å kvitte meg med ting jeg ikke får plass til i leiligheten på Vormsund Brygge. Fem annonser på finn.no ga kjapt salg av tredemølla, rulla og to sykler, og den tredje sykkelen (racer'n) går nok også snart. Det jeg beholder er den nye terrengsykkelen - som jeg bruker til alle typer utesykling. I tillegg skal jeg bruke salgspengene til å kjøpe en stillegående spinningsykkel fra Sportsmaster.


Og.... uten eget treningsrom blir det i stedet medlemskap i Elixia, det ordnet jeg med i dag. Hovedbasen vil være Elixia Jessheim, men jeg har tegnet et abonnement som kan brukes på alle Elixiasentrene, blant annet CC Vest like ved kontoret på Lysaker. Hvis investeringen i medlemskapet skal være fornuftig bør jeg trene på Elixia to ganger pr uke - men jeg vil nok benytte muligheten til å ta "medlemskapspause" et par-tre måneder hver sommer mens det er som varmest ute (juni-august?).

Ingen kommentarer: