onsdag 15. juni 2011

Perset med 1.59

I dag var jeg klar for en ny fartstest på sykkelen, det betød 3 runder i Ålandsrunden (11.8 km) hvorav den midterste var fartstesten. Tidligere pers var 24.18 fra 21.april i år - og jeg merket med en gang at jeg ville komme til å klare den greit. Bena var helt fine etter mandagens 98 kilometer rundt Hurdalssjøen, og magesmertene merker jeg ikke når jeg sykler.

Nytt mål = sub 20 minutter
Den nye persen er på 22.19, en forbedring på hele 1.59 - og en snittfart på 31.7 kmt. I fjor klarte jeg på det beste 25.05 og 28.2 kmt. Da setter jeg meg et hårete mål om å klare 20 minutter som tilsvarer en snittfart på 35.4 kmt - da bør det være mindre vind enn i dag, og jeg må nok legge inn en del intervalltrening også.

Mislykket løpstest i går
I går var jeg igjen hos Manuellterapeuten på NIMI, og sannheten er vel at han ikke helt forstår hva som feiler meg. Jeg har ingen "normale" smertereaksjoner på bevegelser han tester ut - som jeg burde hatt for å kunne si at jeg plages av ditt eller datt. Lyskesporet er kanskje et feilspor (?) - og MR-bildene var ikke tatt slik at han fikk studert bekkenet slik han ønsket. Vi avtalte 3 ting: Jeg skulle gjøre en løpstest for eventuelt å eliminere innbiltsmerter (dvs smerter som hjernen husker under "kjente arbeidsoppgaver" etter at man faktisk er frisk igjen), han skal se på meg mens jeg løper på mølle neste uke, og vi skal bestille ny og mer detaljert MR av bekkenområdet.

Del 1 gjennomførte jeg i går kveld: Jeg løp på stier i Fenstadmarka - 35 minutter i yndlingsrunden rundt Ellingsjøen. Irritasjonen i bekkenområdet kom umiddelbart og holdt seg stabil hele tiden uten at det ble veldig vondt. Litt senere på kvelden var det betydelig vondere, hvert skritt var vondt når jeg gikk. I dag har det vært enda mye vondere, nesten umulig å gå. Det er nok dessverre ikke hjernen som lurer meg - dette er veldig reelle smerter.

Jeg kan heldigvis sykle og innstiller meg på det for lang tid framover. Spørsmålet blir jo på et eller annet tidspunkt om jeg skal fortsette å lete etter årsaken til plagene, eller bare akseptere at jeg må slutte å løpe eller ta en pause noen år. Det jeg er mest bekymret for er at disse smertene skal utvikle seg til å plage meg permanent også når jeg gikke løper.... for hver av de tre siste løpstestene (10.oktober, 18.mars og i går) har plagene vært betydelig de påfølgende dager også når jeg går.

Ingen kommentarer: