mandag 17. januar 2011

Fuerteventura dag 8 av 15 – en fin dag

 Det var stille på stranda utenfor sentrum av Corralejo klokka åtte på morgenen. Også i dag startet jeg dagen med en halvtime jogg på stranda.

Etter en halvtimes morgenjogg på stranda og litt frokost var jeg klar for en ny sykkeltur langs nordhysten av Fuerteventura. Denne gangen skulle jeg også sykle den ”manglende” strekningen mellom Majanicho og La Cortillo – som skulle vise seg å bli den flotteste naturopplevelse hittil i ferien.

Før jeg syklet av gårde var jeg innom sykkelutleien og fikk justert litt på gearet. Jeg kommenterte vinden, og spanjolen bare gliste og lurte på om jeg ikke visste hva Fuerteventura betød. Fuerte (sterk) ventura (vind)…. Jaja, som om jeg ikke hadde oppdaget det for lengst.

Det blåste litt mer moderat igjen i dag, så jeg fikk en fin sykkeltur som startet med drøye 20 kilometer på grusvei/vaskebrett – langs til dels fantastisk fin kystnatur (surf-eldorado). Fra fyret ”Faro de Tostón” nord for El Cotillo gikk resten av turen på asfaltveier og sykkelveier (betong). Sykkelturen ble på 2.40 (pluss fototid).

”Punta Aguda” var et av stedene surferne samlet seg og ventet på ferfekte forhold. Det lå hele tiden en del surfere vakende på brettene i bølgene.

I kveld fikk jeg omsider kjøpt meg sykkelshorts, det skal bli bra og bedre enn bra på de neste sykkelturene. Løpeshortsene på bildet (speilbilde) til venstre blir dermed spart til de daglige joggeturene.

Alle bildene hittil er tatt med mitt enkle kompaktkamera, men i morgen planlegger jeg å ta fram det nye speilreflekskameratet - og lese bruksanvisning et par dager. Så bli det kanskje fotosafari senere i uka (?)

Omsider ble det også en kveld med Tapas og Sangria på oss… Været er fortsatt strålende, så mye tid brukes også i solstolene ved bassenget utenfor terassen vår.

3 kommentarer:

StenS sa...

Følte virkelig med deg da SterkVind-ferien starta med spysjuke. Ble nesten litt bleik om nebbet bare av å tenke på det. Godt at dèt er over. Etter dagens rapport drar man kjensel på den "gamle", sprudlende energibunt. Og sola skinner og folket jubler til tross for litt vind.- Jeg bare tenker: Der skulle vi ha vøri Karl med tigersvansen vår, før jeg kler om til en tur ut i kulda.
Ønsker dere en fortreffelig sisteuke i løyende vind.

Sten S.

quies sa...

Moro å følge deg. Du er virkelig god til å fortelle. Bra at velvære-barometeret er på vei oppover. Godt du fikk tak i sykkelshorts. Blir moro å se hvordan det nye kameraet fungerer.

Håper vinden løyer og at magen ikke skaper flere problemer under turen.

Kos dere i varmen.

Gammel'n sa...

Ja. Sten; fuerte ventura ble en overraskende stor trussel for gjennomføring av enkelte treningsturer. Samtidig er det fantastisk med t-skjorte og shorts selv i den sterkeste vinden uten å fryse - tvert i mot.
Akkurat nå misunner jeg deg ikke forholdene på Grua. Herligheten tar uansett slutt etter hvert, men et par måneder senere er den noen dager på Malta med jobben, og allerede i april skal Eøse og jeg en uke til Tyrkia - så jeg skal nok klare noen uker med vinterkulde også.

Takk, Stifinneren. Velværekurven er nå der den skal være, på 7-8 (som er veldig bra). Noen pratsomme Bergensere kom i veien for lesning av bruksanvisning til det nye kameraet.... får se i morra i stedet.