fredag 28. januar 2011

Løpinga var en misforståelse

Fra dagens skitur i Fenstad - med flotte farger på himmelen.
Dagene er lengre, og i dag kunne jeg gå på ski uten hodelykt fram til kl 17:00.

Nei, du skal ikke løpe !
....du er altfor tidlig ute med løpingen. Sykling er bedre. Ifølge planen skulle du ikke løpe før i februar....
skriver lege Odd Arne Daljord i en mail til meg i dag, etter at jeg har klaget min nød over min vonde hæl. Jeg hadde min andre hæloperasjon 20.oktober, tok stinga 1.november og løp stort sett daglige halvtimesturer på mølla fra 15.november. Jeg kjente hele tiden trykksmerter rundt operasjonssåret, men jeg trodde det var greit. Det var det altså ikke !

Egentlig en positiv melding, da er det jo ikke så rart at jeg ennå har en del smerter i hælen. Fokuset har forøvrig den siste tiden vært mer på magesmertene, som i enda større grad hindret løping. Her ser det ut til at de nye styrkeøvelsene mine (bl.a. øvelser med Fitnessball) begynner å gi resultater.

Omfattende vedlikeholdstrening
Siden det blir ytterligere lang tid uten løping må jeg legge inn flere intervalløkter på sykkelen - så ikke all treninga blir av det snille slaget. Tøffere staking på ski kan også bli en hyppig treningsform framover. Målet er minst 10 timer trening pr uke (49 timer hittil i januar)...


I dag ble det en fin stakeøkt på ski over jordene i Fenstad, og senere en halvtime styrketrening (mageprogrammet mitt) og en halvtime på sykkelen. Det er gøy å trene selv om jeg ikke får løpt... det er verst når jeg ser andre løper - da er jeg oppriktig litt misunnelig.

2 kommentarer:

quies sa...

Du må ta det rolig med hælen ja. Jeg fikk forbud mot å løpe på mølle (og asfalt)f.eks. De mente underlaget der var for hardt, og anbefalte myke skogsstier.
Tips: kjøp sykkelsko til syklingen (hvis du ikke allerde har det). Mye mer skånsomt for hælen din.

Må berømme fokuset ditt. Kjempebra!
Jeg vil også helst ligge på 10t+ i uka med trening, men jeg ser du slår meg i januar. Jeg har foreløpig 42,5 time i januar.

Ha en flott dag!

Gammel'n sa...

Yepp, jeg har sykkelsko og bruker klikkpedaler både på terrengsykkelen og racer'n - begynte med det for to år siden.

På Fuerteventura fikk jeg ikke leid sykkel med klikkpedaler, derfor så du meg med joggesko der.

På trimsykkelen i treningsrommet har jeg bare "tårem" - men det fungerer OK for hælen.

Verre er det med skigåinga, det irriterer hælen litt for mye, så jeg må være litt ekstra forsiktig med det også.