torsdag 9. april 2009

Sjøene rundt i Stavanger + litt til

Palmesøndagshelgen (fredag-mandag) var jeg for første gang i Stavangerdistriktet med egen bil; junior (Ole) og samboer Rikke, Jack'ene Nikki, Donna og Spike, madammen og jeg. Ungdommene skulle stille ut hundene i Nærbøhallen (Hå) to av dagene, ellers var det bare en kosetur - men med fryktelig lang reise til/fra.

Fra turveien rundt Hålandsvatnet... (skyet disig)

Turveien fulgte mest vannkanten, men det var enkelte unntak som på bildet nedenfor.


For meg var det en fin anledning til å bli kjent med turveiene rundt de idylliske vannene mellom Stavanger og Randaberg. Jeg har lest om dem flere ganger, ikke minst i forbindelse med Siddisløpet (rundt Store Stokkavatnet) og 3-sjøersløpet (rundt Mosvatnet, Store Stokkavatnet og Hålandsvatnet). Det var enda finere enn jeg hadde forventet - med bred gruset turvei rundt alle vannene, og på en av løpeturene fikk jeg med meg både de tre vannene i 3-sjøersløpet og Lille Stokkavatnet i tillegg.

Når jeg fikk denne muligheten på en tid da våren minner mest om vinter på Østlandet, var det ekstra deilig å løpe rundt vannene i 10+ varmegrader (men det blåste !). Siden vi bodde på Rica Forum Hotel var det bare 150 meter ned til Mosvatnet.

I tillegg til turer rundt sjøene, hundeutstilling og hilse på slektninger fikk vi en rundttur med bil innover de spesielle heiene sørøst for Stavanger. Når vi beveget oss i 50 meters høyde over havet virket det som om vi var i høyfjellet, stilig terreng.

Bildet av Rikke, Ole og Jack'ene er fra Gjesdal.

Jeg har lagt ut tre album fra turen på Picasa:
1. http://picasaweb.google.com/Gammelnbilder/MorgenturRundtMosvatnetStavanger#
2.
http://picasaweb.google.com/Gammelnbilder/Hundeutstilling_Spike_Donna#
3.
http://picasaweb.google.com/Gammelnbilder/Rikke_Ole_dogsene_JRentur#

De to siste bildene nedenfor er fra en morgentur rundt Mosvatnet:














Ingen kommentarer: