søndag 19. april 2009

Eggemoen 6-timers Ultra 63,055 km

Jeg hadde håpet på et bedre resultat, trodde på omtrent det jeg oppnådde, fryktet et mye dårligere resultat. Altså bør jeg være fornøyd, selv om jeg mener jeg burde løpt noen kilometer lenger.

Det er tett på resultatlista bak de fire beste, så 5.mann i løpet løp bare 5 km lenger enn meg. Jeg ble nr 27 totalt (av 111), nummer 24 av gutta, nummer 2 i M55-59 med mine 63,055 km.

Jeg er ikke helt restituert etter TEC 100miles der jeg fikk store problemer med smerter i lyskene eller hofteleddsbøyerne. At jeg også veier mer enn på 2 år (70,5 km på morgenen før løpet) vitner om at jeg ikke har fått trent som jeg vil. Jeg var derfor skeptisk i forkant, og det var med god grunn.

Løypa og arrangementet på Eggemoen var helt topp. Rundløype på 1,5 km, ca 400 meter grus, resten asfalt. Det var ganske få varmegrader og en litt lei vind, så litt varmere vær hadde vært deilig. Men, stemningen var på topp, 111 startet og de fleste holdt ut samfulle 6 timer.

Klikk for større bilde
Jeg kom greit i gang, noen sekunder raskere enn planlagt ("skjema til 5.20/km" - dvs 8.00 pr runde) - men egentlig lett og greit de første 2-3 timene. De jeg gjerne ville konkurrere med var innenfor rekkevidde alle sammen, men hovedmålet var å fullføre (50km) og helst løpe 60km+.

Etter tre timer fikk jeg gradvis vondere i hofteleddsbøyerne og ble også veldig stiv i legga. Jeg la inn en del gåpauser, og en stund tenkte jeg å gå inntil en halv time i håp om at stivheten i legga skulle slippe, men lyskene/hofteleddsbøyerne var vondere når jeg gikk, så dermed ble det "overlevelsesfart" i stedet. Jogget sakte, men uten stopp de siste 2 timene og avanserte faktisk 9 plasser i denne perioden. Så lenge farten var så lav gikk det greit å løpe, men jeg fikk jo ikke tatt ut kreftene på denne måten - dermed litt skuffet. Midt i "elendigheta" var det godt å se at det ikke var langt fram til Bjørn H, Anders T, Ragnar N og andre kjente... får prøve å slå dem neste gang.
Desto hyggeligere var kafebesøket i Hønefoss sammen med Frants (3.plass og 76 km!) og det etterfølgende besøket på Alfred's der halvparten av deltagerne koste seg med gratis pizza og viseo fra løpet - og hyggelig prat.

Oppsummering og resultater på kondis.no:
Vinnerne, Margrethe og Per Olav (foto: Bjørn H).

Ingen kommentarer: