søndag 10. oktober 2010

"ILLE BRA" i Fredrikstadmarka Rundt

På østfoldsk betyr "ille bra" at det var veldig bra... og det var dagens arrangement i Fredrikstadmarka. Over 200 deltagere for første gang siden oldtiden (løpsbølgen på 80-tallet), 12 varmegrader og sol, masse folk i marka og fin stemning.

"ille"+ille"+"ille"
Dagens 20 kilometer lange terrengløp ga meg det svaret jeg var ute etter med tanke på form, hælsmerter og magesmerter; det var "ille"+ille"+"ille". Formen var minst ille, jeg kommer tilbake til det.

Smertene kom etter målgang...
Derimot var hæl- og magesmerter verre enn noengang kort tid etter målgang. Underveis i løpet kjente jeg irritasjon i hælen som gjorde at jeg måtte være forsiktig i de mest ulendte partiene (5-6 kilometer teknisk sti), men det tapte jeg maks et par minutter på. Magesmertene merket jeg først på vegen (lysløypa) de siste kilometerne. Men altså; før jeg kom i dusjen hadde jeg problemer med å gå både på grunn av hælen og magen, og slik er det fortsatt nå seks timer senere.

NIMI, here I come...
Jaja, det var skuffende, men absolutt ikke uventet. Jeg reiste jo nedover for å løpe et kortere løp i høyere fart enn ultrajogging... for å sjekke status. Status er altså at jeg på nytt må konsultere dr.Daljord på NIMI vedrørende hælen og dr.Leegaard vedrørende magen.

Bildet er fra starten i dagens løp, der vi bl.a. ser Vetle Aasland i Ull/kisa drakt... han brøt løpet...

Egentlig positiv løpsopplevelse
Når jeg beskrev formen som "ille" er det relatert til de tidene jeg tidligere oppnådde i samme løype. Og det er ingen tvil om at jeg er i mye dårligere form nå enn alle årene 1980-2005. Før jeg reiste nedover var jeg sikker på at jeg ikke kunne klare sub 1.45. Med 1.48 under stedvis tunge forhold oppnådde jeg dermed det beste jeg hadde lov å forvente.

Åpnet med 4.35 og 4.55 på de to første ganske lette kilometerne i terreng og lysløype, og etter 6 kilometer hadde jeg fortsatt et snitt på 5.02/km etter mye stiløping. Halvveis kom de tyngste motbakkene der jeg gikk en del partier... og etterpå fikk jeg ingen god rytme i de tekniske stipartiene fram til Skihytta (14 km). Nå var snittfarten kommet opp i 5.30/km, men jeg hadde forventet å få opp farten skikkelig på den lettere avslutningen der underlaget er jevnere. 5.10/km siste seks var derfor skuffende, men jeg orket ikke ta i skikkelig selv om bena var ganske OK.

Nummer 2 i aldersklassen
Jeg var godt førnøyd til halvveis, men litt skuffet deretter. Underveis hadde jeg kontakt med mye forskjellige løpere, men hadde aldri følge med andre lang tid av gangen. Totalplasseringa var derimot omtrent den samme hele tiden... og jeg hadde da 80 løpere (av 194) etter meg  i mål. I aldersklassen ble jeg slått med fire minutter av en tidligere orienteringskonkurrent, Anders Krosby, og ble dermed nr 2 av 6 deltagere i M60-64.

Trøst i løpsregnskapet
Jeg har fortsatt vondt for å akseptere at det skal gå så innmari mye saktere nå enn tidligere år, og da kan det være greit å sette opp et løpsregnskap som i grafikken ovenfor. Der har jeg funnet trøst i å sammenligne de tidligere løpene i "Fredrikstadmarka Rundt" med årets, og ved hjelp av WAVA-kalenderen beregnet alderskorrigering. Konklusjonen er at årets løp er ca 9 minutter svakere enn i 2002, og at jeg i øyeblikket kunne løpt halvmaraton på ca 1.43... det tror jeg kan stemme bra.

Ingen kommentarer: