mandag 22. desember 2008

Fortsatt i rute med oppkjøringa til Århus 24-timers

Jeg er nå ferdig med drøyt to av de tre oppkjøringsukene til Århus 24-timers. Planen var å løpe 400 km på tre uker før jeg trapper kraftig ned de siste to ukene før konkurransen.

Det gikk veldig greit første uka med 120 km. I forrige uka fikk jeg litt problemer med løs mage hele uka (pga magnesiumtabletter jeg har testet ut?) - og det var tungt å motivere seg for lange turer i mørket. Dermed ble det 110 km i stedet for de planlagte 140 km, og et "behov" for 170 kilometer siste uka.

I dag var magen bedre, og jeg startet tredje uka med en fin 45 kilometers tur alene på riksvei 177 mellom Fenstad og Minnesund (tur/retur). Løpstid 4.15 (5.40/km) + 7 min stopp halvveis for å klargjøre hodelykt++ til returen.
Se ruta i Google Earth:
http://trail.motionbased.com/trail/kml/episode.kml?episodePkValues=7314071


Dermed er jeg i rute igjen, og nå trenger jeg 70 kilometer de neste 5 dagene før jeg avslutter med en 55 km lang fellestur fra Lysaker 28.desember. http://www.kondis.no/forum/viewtopic.php?t=7796

Når det gjelder konkurransen ellers er det ikke så mye mer jeg kan gjøre av forberedelser foreløpig, men det blir selvsagt mye grubling om løpsdisponering, mat/drikke underveis, medhjelper eller ikke. Det ligger an til 80/20% løp/gang med ganske korte intervaller helt fra start. Hva jeg velger av løsning for kosthold avhenger av om jeg har med medhjelper eller ikke - det er noe jeg diskuterer med de andre norske (3) deltagerne i disse dager.

Men... aller først skal jeg nå i mål med mine 400 kilometer på 3 uker (33% mer enn årssnittet 2009). Deretter gleder jeg meg til virkelig å roe ned de siste to ukene. Aldri tidligere har jeg forberedt meg så grundig til en konkurranse (det har vært umulig med min løpshyppighet (2070 konkurranser på 30 år)... om det blir en suksess er ikke godt å si. Det er så mye som kan skje på et så langt løp - så jeg må i tillegg til forberedelsene trekke et heldig lodd.

Det er flott at flere av treningsturene kan løpes sammen med gode venner. Sist fredag løp jeg f.eks. en fin tur i Lørenskogdistriktet sammen med Geir F som er dokumentert på bloggen hans: http://www.ultrafrykholm.com/2008/12/fredagskveld-med-olav-e-p-gamle.html

Julaften løper jeg med Stein Frode fra Lindeberg, 28.desember blir det ultratur fra Lysaker med Geir F, Frode A, Bjørn H med flere. Nyttårsaften blir det sesongens første langtur med Bjørn H ++ fra Letohallen i Eidsvoll.

Ingen kommentarer: