mandag 29. desember 2008

Oppkjøring til 24-timers om 2 uker ble avsluttet med 57 km "Ribbetur" fra Lysaker

Etter gårsdagens langtur hvor 5 av oss ultraløpere skulle trimme vekk litt juleribbe, gjenstår nå kun lett trening og psykisk oppladning fram til Århus 24-timers 10.januar. Den planlagte oppkjøringa med 400 km vegløping gikk greit - og denne sista uka fikk jeg loggført 182 km.

Gårsdagens rute og høydeprofil (klikk for større bilder):






















Det interessante med disse tre ukene er at all treninga har foregått på veg i motsetning til normal mix med 1/3 vegløping og 2/3 terrengløping (eller skitrening). Mye tyder på at bena har hatt bra av denne tilvenninga; Hverken på mandagens 45 kilometerstur eller på gårsdagens 57 kilometerstur har jeg hatt krampetendenser overhodet og jeg har heller ikke vært støl dagen derpå.

Fin tur i hyggelig selskap
Gårsdagens langtur var etter initiativ fra Geir Frykholm, og både invitasjon og oppfølging skjer via "Kondisjonsforum": http://www.kondis.no/forum/viewtopic.php?t=7796&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

De som var med denne gangen var Geir, Frode Andersson, Frants Mohr og Bjørn Hytjanstorp. Farten var svært behagelig og kunne ikke skremt andre kandidater til turen (kun 11 av kilometerne gikk fortere enn 6.00/km) - men det viktigste treningselementet på disse turene er å holde seg i gang så lenge som mulig. Siden turen gikk i bebygde strøk var det hele tiden trafikk å følge med på og mye annet å se på - slik at tiden og kilometerne bare forsvinner av seg selv.

Det var litt motbakker opp til Asker, men i det store og hele en ganske lettkupert trase. Jeg testet ut ganske nye Asics Gel Nimbus og tror det kan være bra sko til ultraløping i tillegg til Nike Skylon skoene mine og Mizuno Wawe Precision skoene. Dermed har jeg tre innløpte sko for konkurransene i 2009. Rent kondisjonsmessig var turen helt problemfri.

Geir har også beskrevet turen på bloggen sin:
http://www.ultrafrykholm.com/2008/12/ribbeturen-ble-p-5670-km-5-deltagere.html

12 dager igjen
Da er det bare 12 dager igjen til debuten på 24-timers. Den kanskje største utfordringen blir å holde meg frisk. Mange er forkjølet om dagen, og i disse jule- og nyttårstidertider med mye besøk står "farene" i kø. Jeg må bare håpe det går bra - har tross alt sluppet unna forkjølelse i 1,5 år nå.
Treninga fram til 24-timersløpet blir ca 50 km rolig løping denne uka og 3-4 korte joggeturer neste uke. Noe lett fartslek kan også bli aktuelt på enkelte av øktene. Dermed skal det fysiske og kondisjonsmessige være under kontroll...

Ingen kommentarer: