mandag 15. desember 2008

400 kilometer oppvarming til 24-timersløp i januar

Det er nå bare 25 dager igjen til jeg skal debutere i 24-timersløp - i "Århus 1900 Indoor Run", og forberedelsene går som planlagt.
http://www.aarhus1900.dk/IndoorRun/


Etter en 2008-sesong med 8 ultraløp starter jeg altså 2009-sesongen med en stoooor utfordring. Den eneste gangen jeg har løpt like lenge er i det eneste ultraløpet jeg måtte bryte i år - i GUCR 145 miles, der jeg ga meg etter 180 km. I det løpet hadde jeg 168 km etter 24 timer til tross for at halvparten var terrengløping.

200 km??
Målsettinga i "Århus 1900 Indoor Run" er 200 km, men klarer jeg det ikke er mål nummer 2 å klare så lang distanse som mulig uten å gi meg før sluttsignalet går. Løpet i England i mai viste at jeg bør ha en mulighet, men det er en del utfordringer og ukjente faktorer.

Runden vi løper er bare 250 meter og på ganske hardt underlag inne i NRGI Arena. Det bør ikke gi krampeproblemer i så lav fart det her blir snakk om, men svingene kan nok oppleves som skarpe etter hvert. Jeg skulle også gjerne hatt en supporter på plass som kunne gi service underveis - jeg får sjekke ut muligheten med de tre andre norske deltagerne. Jeg har også liten erfaring med kosthold i så lange løp, men velger noe av det samme opplegget som i GUCR; dvs mest energyGel og annen søt og energirik sportsmat de første 12 timene, deretter mer og mer "vanlig" kost inkl. et par omganger varm mat.

Planen er å løpe 80%, gå 20% - i relativt korte intervaller. Mest sannsynlig går jeg en 250-metersrunde hvert 15.minutt (2.45 min) helt fra begynnelsen av. Jeg har i utgangspunktet et skjema med jevn fart - hvor jeg regner med å ligge en del foran skjema de første 12 timene.

Forberedelser
I hele år har jeg unngått skader og sykdom - altså ingen treningsavbrekk. De siste månedene har jeg også kuttet ut intervall- og annen fartstrening helt - og alt i alt har jeg passert 5000 km hittil i år.

Nå i forkant av 24-timersdebuten planlegger jeg en treukersperiode med i alt 400 km løping. Deretter blir det en uke med max 50-60 km før jeg siste uka bare jogger 2-3 korte turer. Etter de første 8 dagene har jeg klart 141 km, og er i rute med 120+140+140 km i treukersperioden. Jeg oppsøker enhver mulighet for å legge inn felles turer med gode venner, men de siste fire dagene har 2-timersturene gått alene i mørket her hjemme i Fenstad.

Jeg hadde litt vondt i venstre kne og høyre knehase etter en "rockefest" sist lørdag, men det er heldigvis mye bedre nå. Så langt har jeg ikke opplevd å bli mer og mer sliten av den økte treningsmengden, men jeg er i perioder trøtt siden det også er en hektisk periode på jobben. Farten er den samme på alle turene ute, ca 5.30/km på vinterføre.

Gleder jeg meg?
Ja, jeg gjør vel det selv om jeg helt klart foretrekker løp i terreng (eller grusvei) og punkt-til-punkt-løyper. Før jeg konverterer helt til "eventyrløp" som 100-miles og ekstreme terrengløp vil jeg gjerne ha et bra resultat på 24-timers, 100 km og 6-timers. Forhåpentligvis når jeg alle målene i 2009 i henholdsvis Århus Indoor Run, Bergen Ultra og Eggemoen 6-timers.

Skulle jeg få et skuffende resultat i Århus får jeg vel uansett en flott treningsperiode nå i forkant og om ikke 200 km så uansett en lang treningsøkt 10-11.januar. Deretter blir det mye skigåing fram mot Vasaloppet før jeg starter oppkjøringa til TEC 100 miles utenfor Stockholm 18 mars. Dette siste er nok et løp som passer meg bedre enn innendørsløpet i Århus, men det får jeg komme tilbake til senere. Neste års hovedmål er uansett å fullføre GUCR 145-miles fra Birmingham til London - det smerter fortsatt at jeg måtte bryte i år.

Ingen kommentarer: