tirsdag 27. august 2013

Langtur 2 av 5: Stier på Romerikssletta 3:40

Den andre av fem langturer som oppkjøring til Telemarks Tøffaste ble en flott og VARM tur på Romerikssletta. GPS'en viste 32,01 km og 3:41, men den tiden inkluderte en del småstopp. Planen var å løpe i en fart tilsvarende åpningsfart på ultraløp, men det gikk helt klart fortere (vi var enige om at det var han andre som skrudde opp farten).


Det var varmt og lange perioder uten skygge selv om 95% av turen gikk på sti. Sammen med Tom Larsen ble det først en runde i de militære trimløypene ved Sessvollmoen, deretter skremt hit og dit av mye skyteaktivitet i området før vi dro oss i lettløpt terreng nordover mot Råholt og Tærudåsen. Tilbaketuren gikk mest på vestsiden av Gardermobanen i et mylder av stier der jeg "lurte" Tom litt og la inn en lenger tilbaketur enn nødvendig. Jeg ville så gjerne over 3:30 i løpstid!

Det er fint å løpe på måfå i dette tidligere øvingsområdet til Forsvaret... det er stier og slep over alt, det er minimalt med kupering - og området er avgrenset av veier og jernbane på alle kanter så det er umulig å løpe seg bort. Men, det er kjekt å ha med kart - spesielt sør for Mauravegen, selv om jeg er godt kjent i området. Man kan starte fra Trandum, Sessvollmoen, Nordmokorset, Råholt... og haugevis av andre steder, så tilgjengeligheten er helt topp.

Det var mye åpent terreng og ditto eksponering for sol på turen vår... men her er Tom i et skyggefullt parti på Bergermoen.
 
Etter snaue to timer passerer vi huset til mannen som starten "ultrabølgen" i Norge med Eidsvoll 6-timers i 2005. Bjørn Hytjanstorp skulle gjerne vært med oss i dag, men rakk ikke pga et møte. Jeg hadde nesten tom drikkesekk og håpet han fortsatt var hjemme, men nix.... Heldigvis så jeg en annen kjenning, Kari som bor litt lenger bort på Tærudåsen; Vi trampet gjennom granhekken og avbrøt solslikkingen hennes for at jeg skulle få fylt opp halvannen liter vann i drikkeposen min.

Snart september, men fortsatt sommer i lufta og langs veikanten. Hvilken sommer vi har hatt, og ikke minst hvilken kontrast til det flytende fjoråret.

Det er alltid et fly i lufta over Romerikssletta....

Puhhh... det var godt å kjøle seg ned i Aurtjern på slutten av turen!

...litt mer vann takk...

...og enda litt til.
 
Tom Larsen er forresten en av mine største idrettshelter!! Jeg ble kjent med han da han som sylfersk løper stilte opp på 5-timerspulja mi i Jessheim Vintermaraton for 9 måneder siden. Der debuterte han på maraton, kort tid etter var han innmeldt i Romerike Ultraløperklubb og nå har han allerede løpt 4 ultraløp i år og fullført 3 av dem. For noen år siden veide denne mannen 200 kilo!!! Jeg trenger ikke å utdype dette - jeg er kort og godt megaimponert.
 
Neste langtur blir om to dager.... i Hagaterrenget lenger øst på Romerike. Mer kupert enn på Romerikssletta, men enda flottere omgivelser med furuskog og fine vann. Jeg har sikret meg kvinnelig følge på turen... så jeg blir ikke alene og det blir garantert en ny hyggelig tur. Andre som vil være med?... start fra Haga kl 11:00.

Ingen kommentarer: