tirsdag 11. desember 2012

En time om dagen...

Det er ikke alltid jeg har tid, eller prioriterer treninga høyt nok, til å imponere noen med treningsmengdene mine. Samtidig er det "skummelt" i høy alder å slippe seg for langt ned treningsmessig, veien tilbake er "dobbelt så lang". Om det ikke er annet som motiverer for trening, er det altså vissheten om at det motsatte - dvs ingen eller veldig lite trening - gjør en eventuell tilbakekomst mer enn middels slitsom, Da tenker jeg ikke på et par dagers daffhet, eller et par uker heller for den saks skyld, men i litt lenger perspektiv er det greit å holde et visst nivå på treninga til enhver tid dersom man ønsker å konkurrere også i fortsettelsen.

For tretti år siden var det greit å ta et par ukers mer eller mindre treningsfri... noen dager trening - så var man tilbake igjen. Slik er det ikke for oss gamlinger!

Vil jeg nok, finner jeg tid - og slik har også de siste dagene vært. Travle dager, men korte timesøkter kan puttes inn på flere måter. Jeg veksler nå mellom timesøkter på mølle på Elixia og spinning her hjemme mens jeg ser noe på TV. Hadde det vært mildere ville noe av løpinga vært ute (terreng)... og kanskje en av spinningøktene på Elixia. Bortsett fra manglende langtur er treningsuka nedenfor ganske typisk for meg:


Ikke imponerende, men litt hver dag - og OK variasjon på en uke der jeg synes det er for kaldt å trene ute.

PULSTULL PÅ MØLLE
Lørdagens mølleøkt på Elixia ble gjennomført med pulsbelte. Det er sjelden jeg gidder å bruke pulsbelte, men nå var jeg litt nysjerrig på hvilken intensitet jeg egentlig løp med. Det kjennes greit ut siden jeg uansett ikke får løpt fort. Jeg så ikke så mye på klokka underveis, men registrerte at pulsen var rundt 150 etter en halvtimes løping. Neste gang jeg så på klokka var pulsen 168!!! Jeg følte meg OK, men ble skremt og avsluttet treninga umiddelbart.


Dermed var jeg mer enn middels spent før gårsdagens mølleøkt. Tok på beltet når jeg kjørte til Jessheim, og så at pulsen lå rundt 53-54 mens jeg kjørte - det er greit nok. Også i går nærmet pulsen seg 150 selv ved sakte fart 6:00/km - men formen er jo ikke på topp, og jeg har fortsatt ganske høy makspuls (175-180?). Så plutselig, etter drøyt 40 minutter spratt pulsen brått opp i 165+.... Jeg flyttet da til ei mølle i et annet rom, og løp resten av treningsøkta med puls på 152 eller lavere. Det ser altså ut til at møllas innebygde pulsmåler forstyrrer klokka, selv om jeg har en funksjon som skal forhindre dette. Det gjør ikke så mye, men det var bra å bekreftet at jeg ikke "jogget med intervallpuls".

Ingen kommentarer: