mandag 31. desember 2012

Det kan bare bli bedre i 2013, eller?

Statistikken lyver ikke, og jeg trenger heller ikke statistikken for å vite det; det har blitt veldig lite løping i 2012. Men... det har blitt veldig mye mer enn 2011!

1.360 kilometer i år mot 379 kilometer i fjor, men langt unna de +/- 4.000 kilometerne jeg løp årlig før jeg ble skadet i 2010. Likevel positivt at jeg er delvis i gang igjen, men jamen går det tregt med full resititusjon etter symfysitten.
 
Løpinga i år startet på en ferietur i Tyrkia, der jeg ble fintet ut av elendige åpningstider på treningsrommet - og trasset meg til noen dilteturer i terrenget. Det var noe vondt mens jeg løp og enda mer etterpå og neste dag. Men jeg fant ut at løping annenhver dag kunne fungere - og slik har det blitt store deler av året etterpå. Dermed kom jeg etter hvert opp i en dose på ca 150 km/måned fra juni.
 
Det forunderlige er at jeg også har klart å jogge meg gjennom to ultraløp og seks andre treningsturer på 8 timer+ der alt har vært i terreng. Treningsturer på to timer i terrenget har hjemme fungerte også fint utover sommeren og høsten. På mølle - og i noe større fart - tåler jeg ca 1 time annenhver dag. Men løping i høy fart er foreløpig helt uaktuelt. Jeg har løpt to korte konkurranser på ca 5 km som resultatmessig var helt OK, men jeg hadde smerter en uke etterpå. Det samme skjedde etter Jessheim Vintermaraton i saaakte fart og en 3-mils asfalttur lille juleaften. Uten løpbare forhold i terreng har det dermed blitt mindre løping i desember.
 
Året har altså handlet om å få løpt (jogget!!) mest mulig innenfor akseptabel smertegrense - og samtidig oppnå en gradvis bedring av tilstanden. Fra dag til dag merker jeg ingen forskjell, men joda; det går framover.
 
Året ble avsluttet med en joggeøkt på Elixia, 10 km i 6:00/km fart + 15 min gang i 10% motbakke. Det gikk overraskende lett selv om jeg syklet årets tøffeste sykkelintervall i går på spinningsykkelen her hjemme (10,9,8,7,6,5,4,3,2,1 min med 2 min pauser). Ellers var det den roligste nyttårsaften på evigheter, med junior på middagsbesøk og ellers bare madammen og meg hjemme. Jeg hadde ikke engang egne raketter - men fikk jo tatt noen bilder av naboenes fyrverkeri.
 
Godt Nytt År!!
 
2013
De første månedene blir det travelt med flytting, lederjobb i nytt boligsameie og hektisk periode på jobb, og dermed mest korte treningsøkter. Fortsetter med 3-4 løpeøkter pr uke, og fyller på med så mye sykkel, styrketrening og ski som jeg orker. Har ingen andre tanker om treninga om å holde det i gang, for så å komme i skikkelig treningsmodus igjen fra påske. Om jeg rekker å bli klar til TEC100miles 13.april er vel mer enn tvilsomt. Jeg har egentlig siktet meg inn på Vestfold Ultra Challenge 26.mai som årets første ultraløp.
 
Dette er de lange utfordringene jeg har planlagt så langt:
 
13.apr TEC 100 miles 161km veg/terr
26.mai Vestfold Ultra Challenge 52 km terreng (82km?)
08.jun UltraBirken 58km terreng
15.jun Marka 24  100km+ parløp med Gunnar
24.aug Styrkeprøven Rett Vest 50 km fjellterreng
07.sep Telemarks Tøffaste 80,5 km terreng
 
Jeg ser ikke bort fra at jeg finner plass til ett ultraløp i juli også...(?) Noen kortere terrengløp og o-løp er også aktuelt dersom jeg tåler å løpe i "normal fart" igjen.
 
Annen moro:
Og fortsatt bruker jeg tid på morsomme ting som ellers kunne vært tid brukt på f.eks. en lang skitur:

De to forrige dagene brukte jeg også til å etablere hjemmeside til Boligsameiet Vormsund Brygge, det ble helt OK synes jeg selv - og jeg fant et veldig bra og enkelt publiseringverktøy hos Fastweb. Enklere å bruke enn Vistaprintløsningen jeg bruker til Romerike Ultraløperklubb og CustomPublish løsningen til kondis.no.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg skjønner godt at du syns det er litt dumt at du har løpt "lite" i forhold til de tidligere årene med løping. Men som du selv sier, så er det jo positivt at du stadig merker fremgang etter "sykdommen", og da får løpt mer enn det du gjorde i fjor (eller, forfjor blir det vel mer nå).

Ønsker deg et riktig så flott nytt (løpe)år, og så håper jeg virkelig du får løpt enda mer i år! ;)

Gammel'n sa...

Takk "Fru Eriksen", og godt nytt løpe- og strikke(!)år til deg!

Vi får begge satse på å få utrettet noe av det vi drømmer om også i 2013. Når vi oppsummerer året kan vi nok en gang fokusere på det vi fikk til - og ikke det vi ikke fikk til (som det sikkert også blir noe av).