torsdag 11. november 2010

The Weakest Link

The Weakest Link eller "det svakeste leddet" sier ofte noe om evnen noe ellen noen har til å utføre en oppgave. Det gjelder selvsagt også kroppen vår... og dessverre hjelper det ikke at det meste er perfekt hvis noe likevel er for svakt eller dårlig.

Etter et drøyt år med hælplager er jeg nå så vidt i gang med løpinga igjen etter to operasjoner. Fem minutter jogg på mølla i går ble 30 minutter i dag... yess ! Det er 32 dager og 800 sykkelkilometer siden forrige løpetur (Fredrikstadmarka Rundt)...

Det svakeste leddet
Men, jeg har et annet svakt ledd enn hælen; smerter i bekkenområdet både ved magemuskelfestet og ned mot lysken på høyre side. I går var jeg til fysioterapi på NIMI, hos Lars Hilde. Han skulle sjekke meg litt grundigere og deretter sette meg på et treningsprogram.

Denne sjekken avdekket at høyrebenet var en hel del svakere og hadde dårligere koordinasjon enn venstrebenet, dessuten var omkretsen 2 centimeter mindre. Også en hamstringsplage for to år siden og langdistansekne i fjor var i samme ben. Jeg gikk (og løp) med skinne på høyrebenet flere måneder i 2000... så kanskje starter det hele den gangen.

De fleste øvelsene i "lysketreningsprogrammet" er med ball mellom beina.

Jaha... egentlig bare en bagatell, men det vil kreve lang og regemessig opptrening å bli helt bra igjen. Jeg kjørte første runde på øvelsene mine i går, det tok 40 minutter - de fleste øvelsene med ball mellom beina. I dag var jeg støl! Programmet skal jeg gjennomføre tre ganger pr uke, og noe modifisert skal jeg holde på i 12 måneder etter at smertene er borte. Jeg skal kunne trene tilnærmet normalt hele tiden.

Jeg vil nok også bruke noen av de nye øvelsene i styrketreningsprogrammet mitt, som jeg omsider kom i gang med på ettersommeren i år etter et par tiår uten styrketrening.

Ingen kommentarer: