søndag 24. mai 2009

Vellykket test i Skaubygdaløpet - puhh...

Så sent som for 8 dager siden var jeg redd jeg hadde pådratt meg langdistansekne. Jeg hadde slitt med smerter utenfor høyre kne siden 2.dag av Oslo-Fagernesturen. Smertene kom etter en tids løping, så jeg fulgte et råd om å løpe/sykle så kort distanse hver dag at jeg var ganske sikker på å unngå smertene.

Jeg startet med 30 min og økte litt for hver dag - fram til fredag hvor jeg skulle løpe 1.15 i terrenget, en tur som ble 1.07. Jeg hadde fått samlet overskudd og turen gikk både lettere og raskere enn vanlig. Det samme skjedde på en sykkeltur dagen etter, i går altså, da turen på 1.10 ble 1.02.

Turen går til...
Dalbanen, Skaubygda Idrettspark.

Oppglødd over at det gikk lett, og enda mer at jeg ikke kjente noe til kneplagene, bestemte jeg meg derfor for likevel å løpe Skaubygdaløpet - noe jeg egentlig hadde droppet. Dette er et realt skogsløp, kupert og nesten hele veien teknisk stiløping - en halvmaraton hvor jeg gjerne får et påslag på minst 20 min på vanlig halvmaratonfart.

Skaubygdaløpet i terrenget på Nesodden ble mest en opptur. Jeg kjente godt i låra at jeg hadde syklet fort i går, og måtte flere steder gå i de bratteste motbakkene. Likevel gikk det jevnt og greit - og selv om tiden var 7,5 min svakere enn for to år siden (da forholdene var bedre) holdt det både å bli beste løper 50år+ (av 8).

Det viktigste var at jeg heller ikke i dag merket noe til kneplagene, og dermed friskmelder jeg meg fra langdistansekneet i denne omgang.
Dagens løp
Rett etter start ble jeg liggende i et vakuum uten å se andre løpere, og etter å ha passert to løpere på toppen etter ca 4 km så jeg ingen løpere foran meg på veldig lenge og trodde det skulle bli slik hele veien til mål. Selv om jeg mangler fartsgrunnlag (har jo ikke løpt korte løp før i år) syntes jeg at jeg klarte å presse på brukbart, og på de siste 7-8 kilometerne tok jeg igjen og løp fra 6-7 løpere - blant annet vinneren i H50.
Det er flott at det finnes et skikkelig skogsløp i distriktet, de andre er borte for lengst og erstattet med vegløp. At slike løp er en utfording for gamle og lite spenstige gamlinger får så være. I dag klarte jeg meg med en eneste kollbøtte og litt vond tå etter å ha spartet i ei rot.

Helt på slutten merket jeg krampetendenser i legga, det var uvant å ta i såpass mye. Likevel var avslutningen relativt sett bedre enn for 2 år siden. Jeg tapte 4.50 på første 11 km og 2.46 på siste 10. Tiden og plasseringa var ikke viktig i dag. Nå gleder jeg meg bare til 50 kilometeren i Drammen førstkommende søndag og Malm Ultraintervall helgen etter.
Eirik Hagen fra Askim og Wendy Fjellstad fra Ås var raskest i Skaubygdaløpet.

Reportasjen min på kondis.no fra Skaubygdaløpet:

Ingen kommentarer: