søndag 12. januar 2014

Sesongens første skitur - og bare to uker til neste ultraløp

Herlig med en skitur igjen....
 
Det var ingen annen mulighet enn å ta bilen fatt - på jakten etter sesongens første skiløyper. Slik var det også for storesøster, og da hun ville ha følge på vinterens (vinter?) første skitur var jeg ikke vond å be. Lørdag var en ikke-løpe-dag, så da var det kjekt med en rolig skitur.

Venner hadde oppdatert meg på at det var skiføre i Skrukkelia i Hurdal, og det var det. Vi parkerte på "flystripa" ved Nordenga og valgte løypa i retning Fjellsjøkampen. Det var veldig hardt underlag, men vi ble reddet av nattens 4-5 cm nysnø og fikk en fin og lett årets første skitur. Det var slake fine motbakker, halvparten på vei, og drøyt 160 høydemeter fra parkeringa til der vi snudde ved Abbortjern på ca . Siste biten til Fjellsjøkamen får vi ta en annen gang på litt løsere underlag. Det var deilig å gå en tur på ski igjen, hyggelig med søster-selskap, og aller mest herlig å se skikkelig vinterlandskap igjen. Turen gikk 521 - 687 moh. hadde vi startet litt senere ville vi fått nydelige nypreppa løyper... men vi klager ikke, det var greit nok som det var.

Reidun sjekker kartet i første løypekryss.

Vinter!!!

Flere hadde funnet veien til flystripa i Skrukkelia

To uker igjen til Arctic Ultra
Nå er det bare to uker igjen til årets første ultraløp, Arctic Ultra 50 miles ved Arvika. Jeg meldte meg på mest fordi det var et unikt løp som skulle gå på isen i Glafsfjorden - åtte paddeflate runder på 10 km. Nå blir det fortsatt 8x10 km, men i ei rundløype på fastlandet med 125 høydemeter pr runde - delvis på veg delvis på sti.

Vi er ikke mange påmeldte, men jeg tror det blir en fin tur sammen med Anne Britt, Therese, Tor-Idar og Mari fra klubben. Vi samarbeider om kjøring til og overnattingshytte på Ingestrand Camping der løpet arrangeres.

De siste 7-8 ukene har jeg ganske regelmessig løpt annenhver dag (men ingen dag uten trening), ukemengde bare 50 km løping, men det bør så vidt holde til å kreke meg rundt 50 miles i Arvika under makstiden på 12 timer. Jeg velger å løpe 4 halvlange turer de neste 7 dagene (den første i dag) - snitt 3 timer, og deretter ta det veldig rolig uka før løpet.

 

Ingen kommentarer: