lørdag 16. november 2013

Startnummer 1 i (NM) Jessheim Vintermaraton



Startnummer 1 i NM maraton høres ut som startnummeret til en eliteløper, men det er bare gamle meg som var først ute med påmeldinga både i fjor og i år - og for andre gang på rad løper med startnummer 1.

Først og fremt bruker jeg energien på Romerike Ultraløperklubb, men som medlem i Ull/Kisa IL er jeg også litt involvert i Jessheim Vintermaraton. Jeg har tilrettelagt den nye løypa og er involvert i påmeldingsløsningen og kontakt med tidtagerleverandøren. Men mest av alt er jeg en deltagende mosjonist - den siste av de som ennå holder ut av førsteårsdeltagerne.

Løypa er 4 runder på en kvart maraton (10 549 meter)... etter siste omlegging synes jeg det er blitt en veldig fin runde. Ikke paddeflat, men likevel lettløpt.

Vintermaraton er asfaltunntaket
Egentlig er jeg ferdig med maratonløping på asfalt, men jeg har et spesielt forhold til Vintermaraton der jeg var en av få deltagere i det første løpet i 1984 (maratondebuten min). Senere har jeg vært med i om lag halvparten av løpene, de fleste på halvmaraton. Persene i løypa er ikke bedre enn 3:04:50 (1991) og 1:21:55 (1994)... men jeg løp ikke her på 1980-tallet da jeg var i best form.

På sparket...
Årets maraton tar jeg fullstendig på sparket. Riktignok kom jeg bra i gang gjennom sommeren og høsten - og så konturene av en skadefri periode for første gang på fire år... men så vrikket jeg foten på en 5-timerstur i Romeriksåsen, og en Barcelonatur litt etterpå ble fulgt opp av en langvarig forkjølelse. Sist søndag kom jeg meg likevel gjennom en 3-timers tur i skogen.... men vrikkefoten ble vond igjen, så denne uka har jeg bare tre korte spinningøkter og 50 minutter løping på samvittigheten.

Hvor lenge kan man hvile seg i form?
Spørsmålet er da: Når går hvile/oppladning over til å bli manglende grunnlag? Hvor lenge kan man hvile seg i form? Formen var "bra" - bedre enn på fire år. Men der er 26 dager siden, 21.oktober! Jeg vil gjette at formen er merkbart dårligere, men at kondisjonsgrunnlaget er noenlunde intakt.

Mangler alibi for å løpe sakte
Mine tre forrige maratonløp har vært som fartsholder; to ganger i Oslo og i fjor på Jessheim. Da har jeg hatt "legal" grunn for å løpe saktere enn hva jeg strengt talt kunne klart. I morgen har jeg ikke et slikt alibi... og jeg vil med stor sikkerhet se 4-tallet på en ordinær lettløpt maraton for første gang. 3:34 på Jessheim 2005 er dårligste til nå. Jeg starter vel i ca 5:40/km-fart, så får jeg se etter hvert om det er realistisk å smyge 4-timer'n. En fin treningstur bør det uansett bli - og jeg gleder meg til å løpe med 26 andre fra klubben.

Ingen kommentarer: