onsdag 24. juli 2013

Turen går "dit flasketuten peker"

Skyggen på "dit-flasketuten-peker-sykkeltur"

Noen ganger er det morsomt å sette på seg joggeskoa og løpe dit impulsene fører deg, gjøre et valg når man kommer til et veg- eller stikryss, kanskje uten annen føring enn at man har en ide om hvor lenge man skal trene og på hva slags underlag.

Denne treningsformen kaller jeg "dit flasketuten peker", og passer best når man er alene på treningstur - enten det er snakk om løping, sykling eller skigåing. Litt av poenget er at man også benytter anledningen til å oppsøke den veien, stien eller løypa der man sjelden eller aldri har vært tidligere.

I dag skulle jeg sykle en rolig 3-timerstur, og det var nettopp en slik "dit flasketuten peker" økt. Selv i nærområdet mellom Vormsund og Jessheim fant jeg to veier jeg aldri tidligere har vårt på... ikke supre asfaltveier der farten er den største, men flotte og lite trafikerte veier i fint skogs- og åkerlandskap, mest åker!

Panoramabilde fra Franshusvegen i Nes (grusvei uten sving!)

27 varmegrader, sol og nesten vindstille... det tok ikke mange minuttene før t-skjorta ble styrepynt og magen blottet. Det tok heller ikke mange minuttene før jeg kjente at kroppen var sliten etter treninga de siste dagene, så det ble ganske rolig fart og "bare" 68 kilometer på litt over 3 timer. Men det ble en særdeles fin treningsøkt likevel og en artig turist-på-hjemmebane-tur.

Prestekrager og åker langs Røavegen i Nes...

Turist ved Dølivegen i Ullensaker...

Ingen kommentarer: