torsdag 11. juli 2013

Etter Hornindal... og før Berlin Marathon

Om 79 dager er det klart for:
53867 Engen Olav NOR 1950 Xerox Roadrunner Oslo
 
Det ble tre treningsfrie dager etter "Hornindal langt fra Rundt" mens forkjølelsen roet seg og skuffelsen ble fordøyd. Ja, det er uansett årsak skuffende å måtte bryte et løp - men nå er det historie.

Jeg var litt spent før dagens kveldsøkt i terrengløypa mi i Arnestadskogen... var forforkjølelsen borte, og var kroppen og ikke minst låra restituert? Heldigvis fikk jeg bare positive svar; Kroppen fungerte mye bedre nå enn uka før Hornindal, og selv i behersket fart gikk det greit unna uten hverken åndenød eller snubling i røtter. Opplegget er alltid at det skal gå raskere for hver runde, og 13:53, 13:35, 12:51, 11:55 er en fin progresjon med en sisterunde bare 6 sekunder bak rundepersen. Det er helt klart at formen er bedre enn på over tre år, og jeg hadde lyst til å ta en runde til ned mot 11 blank, men behersket meg. Jeg ville ikke risikere bekkensmerter som jeg slapp helt i dag.



Det jeg håper er at jeg nå gradvis kan trene opp farten igjen, men de forrige forsøkene i år har endt med skuffelse, og nye bekkensmerter. Det blir vel til at jeg forsiktig øker farten på de korte treningsturene i Arnestadskogen - og ellers løper med litt større intensitet på langturene.

Jeg går nå inn i en "vakuumperiode" med tanke på konkurranser. Planen var å løpe Kristins Runde (81 km) 3.august, men jeg innser at det blir nytteløst siden jeg også må rundt og merke løypa 1-2 dager før konkurransen (sykkel/jogg). Med sannsynlig ny deltagerrekord blir det travelt nok også som arrangør.

Dermed er de neste planlagte konkurransene Telemarks Tøffaste (81km terreng) i begynnelsen av september og Berlin Marathon sammen med Xerox-kolleger i slutten av september. I TT skal jeg revansjere Hornindal Rundt i ei tross alt snillere løype, mens målsettinga i Berlin er å ha en flott opplevelse og så vidt smyge 4-timer's - altså løpe på "3 og noe".

Hvis bekken-/lyskeplagene forsvinner helt vil jeg nok også løpe noen kortere konkurranser, men det er ikke noe poeng hvis jeg må "bremse" hele veien - eller risikere en uke uten løping etterpå.

Ingen kommentarer: